25.01.13 | Actueel

Start aanleg Burgemeester Brokxlaan in Tilburg

KWS Infra, vestiging Roosendaal is op 22 januari 2013 begonnen met de realisatie van de Burgemeester Brokxlaan in Tilburg. Het startsein voor de werkzaamheden werd gegeven door wethouders Marieke Moorman (Spoorzone013), wethouder Roel Lauwerier (Infrastructuur & Mobiliteit) en Martin Dees (Directeur KWS Infra Roosendaal en WSP Infra). De aanleg van de weg van een kleine kilometer lang is belangrijk voor de ontwikkeling van Spoorzone013.

De Burgemeester Brokxlaan loopt van het NS-plein tot aan de Jan Heijnsstraat. De weg zorgt straks voor een goede bereikbaarheid van de voormalige NS-Werkplaats en verbindt de Spoorzone met de Tilburgse binnenstad en omliggende wijken. Vanaf september van dit jaar kunnen mensen al gebruik maken van de rijbanen die van oost naar west loopt. De volledige weg is in december dit jaar klaar voor gebruik. De weg krijgt drie rijstroken, twee van oost naar west en één rijstrook van west naar oost. Daarnaast krijgt de weg een brede middenberm met bomen en uiteindelijk aan beide zijden een vrijliggend fietspad, een trottoir en een servicestrook.

Samenwerken aan gebiedsontwikkeling

Sinds de aanvang van de ontwikkeling van de Spoorzone trekken VolkerWessels en de gemeente Tilburg samen op in verschillende projecten, zoals de ontwikkeling de voormalige NS-Werkplaats, Clarissenhof, Theresiazone en de Burgemeester Brokxlaan. Waar het tot op heden vooral bij papierwerk bleef, gaat nu met de realisatie van de Burgemeester Brokxlaan daadwerkelijk de schop de grond in.


De aanleg van de Brugemeester Brokxlaan is onderdeel van een complexe gebiedsontwikkeling, maar vormt op zich ook al een uitdagend werk. In een korte periode worden gebouwen gesloopt, kabels en leidingen verlegd, asfalt aangebracht en de plaatsing van inrichtingselementen en groen uitgevoerd. Op 1 september moet de weg klaar zijn voor het gemotoriseerde wegverkeer, waarna de volledige Burgemeester Brokxlaan op 1 december gereed zal zijn.  

Waar bij dit soort projecten de gebouwen eerder gereed zijn als de infrastructuur is dat in de Spoorzone juist andersom. VolkerWessels rolt als het ware de ‘zwarte loper' uit voor de toekomstige bewoners en weggebruikers. En een ‘rode loper' ontbreekt ook niet, alleen is die in dit geval alleen voor fietsers bestemd.

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.