06.12.13 | Actueel

Uit Markant: KWS Infra ontsluit ontwikkeling Roerdelta

Een samenwerking van SDK Vastgoed en Van Pol Vastgoed ontwikkelt momenteel het plan Roerdelta in Roermond. KWS Infra, vestiging Eindhoven zorgt voor het bouw- en woonrijpmaken van het nieuwe waterrijke woongebied. De aanleg van diverse bruggen vormen een belangrijk aspect in het plan.
De ontwikkeling van de Roerdelta bestaat uit twee fases: De eerste ligt tussen de Roer, de Lindanussingel en de Bisschop van Cuijklaan. Hier wordt 20 hectare oud industriegebied en deels bestaande woningen ontwikkeld tot nieuwe woonwijk. De tweede fase ligt tussen de Roer en de Maas, waar nu voornamelijk jachthavens liggen. Dit gebied zal over circa tien jaar worden ontwikkeld.

Brug Steeleiland

De ontsluiting voor het Steeleiland moet worden gerealiseerd door een nieuw aan te leggen brug. Dit is voor de nieuwe bewoners en de aanvoer van lang transport ten behoeve van de evenementen in de gerestaureerde cultuurtempel ECI gebouw, waarin diverse culturele evenementen zullen worden gehouden. De brug, gebouwd door Holland Scherm en Louis Scheepers, is aangelegd op twee landhoofden met vleugelwanden. De constructie heeft een breedte van zes meter en een constructieve hoogte van 65 centimeter. Over de brug komen voetpaden met gebakken klinkers en de leuningen zijn gemaakt van stijlen met staalkabel.

Brug ECI

Deze brug is aangelegd voor de bereikbaarheid van het ECI gebouw vanaf de parkeerplaats. Deze route is zo kort mogelijk gehouden om bezoekers van wat extra comfort te voorzien. Het ontwerp kwam uit het inrichtingsplan, maar er is ook inbreng geweest door een project van een VMBO techniek school in Roermond. Dit resulteerde in een stalen vakwerkbrug, die een overspanning heeft van 24 meter en in een keer op de gemaakte landhoofden is gelegd. Bij de aanleg van de landhoofden was een aandachtspunt de lengte van de palen van circa 7 meter en de bereikbaarheid van de het landhoofd, want tussen de Roer en het ECI gebouw is een ruimte aanwezig van 2,5 meter. Daarnaast mocht er niet geheid worden in verband met de trillingen, die het net gerestaureerde pand niet mochten beschadigen. Tijdens de plaatsing van de brug was de klas, die mede de brug had ontworpen, met de wethoudster aanwezig. Samen met medewerkers van KWS Infra, die een en ander nog konden uitleggen aan de leerlingen. De leerlingen konden ook vragen stellen. Deze bleken vaak diep doordacht, waar duidelijk de interesse van de leerlingen voor het project tot uiting kwam.

Tijdelijke brug

Bij de start van de bouwrijp-werkzaamheden van het Steeleiland en de te bouwen bug bleek de enige toegang van het eiland, de brug bij de vistrap, na controle van het betonwerk niet meer geschikt voor zware transporten. Aangezien dit de enige manier was om het eiland te bereiken, was er dus een probleem. Dit was alleen op te lossen door de brug Steeleiland eerder te bouwen, waarbij de toegankelijkheid via een tijdelijke brug moest worden gerealiseerd. Na onderzoek naar zes mogelijke plaatsen, die om verschillende redenen niet geschikt bleken, is een geschikte
locatie gevonden. De gemeente Roermond heeft de kosten op zich genomen om de verdere doorgang van de werkzaamheden en de bouw van de brug op gang te krijgen. De brug heeft een lengte van 24 meter en is in twee delen aangevoerd, in elkaar gezet en op landhoofden van dragline
schotten afgelegd. Hierop kon al het transport via deze tijdelijke brug en konden de werkzaamheden op Steeleiland verder opstarten.

Brug Park Ackross

De volgende brug is een fiets / wandelbrug die in het Park Ackross moet gaan komen. Deze brug is een onderdeel van een inrichtingsplan, dat is herzien door de aanwezigheid van een bever in het werkgebied. Deze bever heeft naar alle waarschijnlijkheid een kraamhol in de oever onder het door ons te herschikken gebied. Omdat de bever een beschermde diersoort is, die voor Roermond ook hoog in het vaandel staat, wordt het inrichtingsplan herzien en herontworpen. Hierdoor zal de vorm en soort van de brug nog kunnen veranderen. Het was voorzien als een fiets / voetgangersbrug. Dit blijft ook zo. De overspanning is ongeveer twintig meter en de oplegging zal waarschijnlijk op boorpalen en een betonnen landhoofd worden. De brug zal een composiet brug worden in verband met een ranke vorm en dat hij niet mag opvallen ten opzichte van de groene oevers.

Gerelateerde items:

Bedrijven

   Alle bedrijven»

KWS Infra Eindhoven

Bekijk bedrijf»

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.