05.06.13 | Actueel

Uit Markant: KWS Infra vermindert trillingen op Haarlemse Spaarne en Turfmarkt

Het Spaarne en de Turfmarkt, gelegen in de historische binnenstad van de gemeente Haarlem, zijn toe aan groot onderhoud. Het onderhoud is lang uitgesteld, onder andere in afwachting van verschillende studies. Plaatselijk herstel is niet langer voldoende. Bewoners hebben last van trillingen als gevolg van onder andere het busverkeer. Dit, ondanks dat een deel van de elementenverharding is vervangen door asfalt. Om deze redenen is vorig jaar gestart met de initiatief- en definitiefase van een onderhoudsproject voor het Spaarne en de Turfmarkt.

De gemeente heeft het initiatief genomen om dit project uit te besteden in de vorm van een geïntegreerd contract (E&C), waarbij de detailengineering en de uitvoering overgelaten wordt aan één opdrachtnemer. Gezien de ligging van het werk in de monumentale binnenstad en diverse belangrijke verkeersstromen en de eisen vanuit bereikbaarheidsperspectief wil de Gemeente Haarlem maximaal gebruik maken van de kennis en inventiviteit van de marktpartijen. Op een dergelijke schaal heeft de gemeente nog nooit eerder een dergelijk contract uitbesteed.

 

KWS Infra, vestiging Amsterdam-Heerhugowaard heeft op basis van de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) het werk gegund gekregen. In het Plan van Aanpak van KWS Infra is de juiste nadruk gelegd op de belangrijkste doelstellingen van de opdrachtgever; "Het verminderen van trillingen voor de omgeving; "het verbeteren van de veiligheid van alle verkeersdeelnemers"; "Kwaliteit van de omgeving verbeteren".

Engineering en Uitvoering

Het project is opgedeeld in twee hoofdonderdelen; de engineeringsfase en de uitvoeringsfase. Tijdens de engineerinsfase is KWS Infra verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van een kwaliteitsbeheersingssysteem. Verder worden tekeningen en werkplannen voor het definitieve uitvoeringsontwerp gemaakt en geactualiseerd. Vervolgens stelt KWS Infra de planning met bijbehorende faserings- en verkeerstekeningen op en zorgt voor de benodigde vergunningen, ontheffingen, verkeersbesluiten en vooropnames. Ook de afstemming met derden, zoals omwonenden en ondernemers bij de projectlocatie, vindt in deze fase plaats.

 

Als dit proces doorlopen is, kan KWS Infra daadwerkelijk aan de uitvoering beginnen. Het realiseren van verhardingen met een levensduur van twintig jaar op een gewapende betonfundering, om de trillingen van de bussen te verminderen, is de hoofdzaak. Daarnaast werkt KWS Infra aan het realiseren van de openbare verlichting en de hemelwaterafvoer. Als afronding plaatsen we bomen met groeiplaatsverbetering en straatmeubilair.

Diverse VolkerWessels-bedrijven, zoals Aveco de Bondt, Vialis, BKB Infra, Smits Neuchatel Infrastructuur en Gebr. van Kessel, leveren met hun specialistische werkzaamheden een bijdrage aan het project.

LEAN-planning

De uitvoeringswerkzaamheden zijn gepland door middel van een LEAN-planning. Binnen KWS Infra noemen we deze manier van plannen Samen Slimmer Bouwen. De communicatie en afstemming met de omgeving is vanuit het contract ook een verplichting voor KWS Infra. Door het opzetten van een strakke uitvoeringsplanning, waar alle partijen zich aan houden, kunnen we deze communicatieplicht zo helder en accuraat mogelijk doen.

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.