Contract vernieuwing van Amstelveenlijn ondertekend

VITAL, een samenwerkingsverband van VolkerWessels-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS, wordt de hoofdaannemer voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn. VITAL realiseert tussen 2017 en 2020 de ombouw van sneltramlijn 51 tot een hoogwaardige tramverbinding tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Pieter Litjens, portefeuillehouder openbaar vervoer van Vervoerregio Amsterdam, en vertegenwoordigers van VITAL tekenden op 20 maart het contract.

VITAL presenteerde in de aanbieding een breed palet aan projectspecifieke en slimme oplossingen. Zo zal, door de werkwijze van VITAL, pas begin 2019 gestart hoeven te worden met de grootschalige werkzaamheden voor het ongelijkvloers maken van de kruispunten Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan. Hierdoor blijft sneltram 51 tot maart 2019 rijden tot Westwijk. In eerdere plannen zou deze vanaf zomer 2018 tot Ouderkerkerlaan gaan rijden. VITAL weet ook de oost-westverbinding bij kruispunt Sportlaan tijdens de bouw in stand te houden. Dit is mogelijk door het kruispunt Sportlaan volledig verdiept aan te leggen in plaats van half-verdiept. Een oplossing waarmee ook tegemoet gekomen wordt aan een sterke wens van de omgeving. Het wegverkeer heeft eveneens baat bij de plannen van VITAL, doordat twee keer twee rijbanen in beide richtingen op de Beneluxbaan behouden kunnen blijven tijdens de bouw. Dat er hinder zal zijn, is onontkoombaar, maar met deze en nog meer maatregelen beperkt VITAL de hinder voor omgeving, wegverkeer en openbaar vervoer zoveel mogelijk.

Kwaliteitsimpuls

Portefeuillehouder Pieter Litjens gaf aan dat het een bijzonder moment is voor Vervoerregio Amsterdam. “De ombouw van de Amstelveenlijn is de eerste aanbesteding waarbij we opdrachtgever zijn voor een dergelijk groot infrastructureel project. Wij zijn zeer tevreden met de aanbieding die er nu ligt, en zien het als een goede kwaliteitsimpuls aan het openbaar vervoer in deze regio.”

Verrassende aanpak

Ook de Amstelveense wethouder Jeroen Brandes is tevreden. “Ik ben aangenaam verrast door de aanpak van VITAL. Doordat ze in staat zijn de bouwperiode aanzienlijk te verkorten, zal de overlast tijdens de bouw voor de omwonenden en de reizigers aanzienlijk minder zijn dan we eerst hadden verwacht. En voor de definitieve situatie zie ik het als een hele mooie bonus dat de kruising Sportlaan volledig verdiept wordt aangelegd in plaats van half-verdiept. Voor het vervolg blijft uiteraard het betrekken van omwonenden cruciaal.”

Uitgedaagd op prijs en kwaliteit

De aanbesteding voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn startte in januari 2016. De aanbestedingsprocedure was gericht op het selecteren van de aanbieding met de beste prijs/kwaliteitverhouding. VITAL kwam hier als beste uit de bus.

 

Fotobijschrift

Op de staande foto v.l.n.r.: Jeroen Brandes (wethouder gemeente Amstelveen), Jaap Verhoeff (statutair directeur Van Hattum en Blankevoort), Jeroen Bonekamp (statutair directeur Van Hattum en Blankevoort) , Pieter Litjens (portefeuillehouder openbaar vervoer Vervoerregio Amsterdam) en Jan Vos (statutair directeur VolkerRail)

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.