Betonwerk in tunnels

KWS Infra heeft met dochterbedrijf BKB een specialist op het gebied van betonwerkzaamheden in huis. Naast het betonwerk aan rotondes en vliegvelden heeft KWS Infra in de loop der jaren ook ruime ervaring opgedaan bij betonwerkzaamheden in tunnels zoals spoortunnels. Hieronder treft u enkele voorbeelden van deze tunnelprojecten.

Feiten & cijfers

Contact
Projectcategorieën

Botlek en Sophia spoortunnels

Botlek Spoortunnel

Locatie: Tracé Havenspoorlijn van de Betuweroute kruising Oude Maas (Rotterdam-Hoogvliet)

Opdrachtgever: Combinatie Botlekspoortunnel

Hoofdopdrachtgever: NS Railinfrabeheer bv, Managementgroep Betuweroute

Technische gegevens:

  • Geboorde tunnel, diameter 8500mm, lengte 2 keer 1.835 meter;
  • Betonnen vloer (vlak/ongewapend/kwaliteit B45) fase 1a en 2a (2 x 1.835 meter) waarop door derden ballastbed materiaal is verwerkt;
  • Betonnen kabelgoten (gewapend) aan weerszijde spoor fase 1b en 1c, fase 2b en 2c (4 x 1.835 meter), goten in verkanting conform treinalignement;
  • In storten van putten, kabel kokers en afvoerleidingen;
  • Maatvoering door middel van twee sensordraden richting en hoogte;
  • Productie beton ca 12.500 m3 met Lambert Mob 60 centrale 1250 liter dwangmenger;
  • Projecttijd (1) juli - september 2000 en (2) april - mei 2001;

 

Sophia Spoortunnel

Locatie: Tracé Betuweroute kruising Noord (Hendrik-Ido-Ambacht - Papendrecht)

Opdrachtgever: Combinatie TuBeCon I vof

Hoofdopdrachtgever: NS Railinfrabeheer bv, Managementgroep Betuweroute

Technische gegevens:

  • Geboorde tunnel, diameter 8500mm, lengte 2 keer 4.241 meter;
  • Betonnen vloer (vlak/ongewapend/kwaliteit B45) fase 1a en 2a (2 x 4.241 meter) waarop door derden ballastbed materiaal is verwerkt;
  • Betonnen kabelgoten (gewapend) aan weerszijde spoor fase 1b en 1c, fase 2b en 2c (4 x 4.241 meter), goten in verkanting conform treinalignement;
  • In storten van putten, kabel kokers en afvoerleidingen;
  • Maatvoering door middel van 3-D systeem (Leica);
  • Productie beton ca 28.850 m3 met Lambert Mob 60 centrale 1250 liter dwangmenger;
  • Projecttijd (1) maart - mei 2002 en (2) januari - mei 2003;

Tunnel Pannerdensch Kanaal en Channel Tunnel Rail Link

Tunnel Pannerdensch Kanaal

Locatie: Tracé Betuweroute kruising Pannerdensch Kanaal Angeren - Zevenaar)

Opdrachtgever: COMOL vof

Hoofdopdrachtgever: NS Railinfrabeheer bv, Managementgroep Betuweroute

Technische gegevens:

  • Geboorde tunnel, diameter 8500mm, lengte 2 keer 1.615 meter;
  • Betonnen vloer (vlak/ongewapend/kwaliteit B45) fase 1a en 2a (2 x1.615 meter) waarop door derden ballastbed materiaal is verwerkt;
  • Betonnen kabelgoten (gewapend) aan weerszijde spoor fase 1b en 1c, fase 2b en 2c (4 x 1.615 meter), goten in verkanting conform treinalignement;
  • In storten van putten, kabel kokers en afvoerleidingen;
  • Maatvoering door middel van 3-D systeem (Leica);
  • Productie beton ca 11.000 m3 met Lambert Mob 60 centrale 1250 liter dwangmenger;
  • Projecttijd (1) november 2003 - januari 2004 en (2) januari - juni 2004;

 

Channel Tunnel Rail Link (CTRL 240)

Locatie:  Tracé HSL UK  Stratford - Barrington Road 

Opdrachtgever: Joint Venture Costain Skanska Bachy

Hoofdopdrachtgever: Union Railways

Technische gegevens:

  • Geboorde tunnel, diameter 7150mm, lengte 2 keer 4.670 meter;
  • Betonnen vloer (vlak/ongewapend/kwaliteit B45) fase 1a en 2a (2 x 4.670 meter);
  • Betonnen calamiteitenpaden (gewapend) aan weerszijde spoor fase 1b en 1c, fase 2b en 2c (4 x 4.670 meter), paden in verkanting conform treinalignement en "hangend"gestort aan de tunnelwanden;
  • In storten van putten, kabel kokers en afvoerleidingen;
  • Maatvoering door middel van 3-D systeem (Leica);
  • Productie beton ca 34.600 m3 met Lambert Mob 60 centrale 1250 liter dwangmenger;
  • Projecttijd (1) januari - maart 2004 en (2) april - juli 2004;

Meer weten over dit project?

Contact Peter Morel »

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.