Nieuwbouw tankstation en wasstraat Joontjes Meppel

KWS Infra, vestiging Leek is begin 2012 benaderd om mee te denken over de realisatie van een nieuw tankstation en wasstraat voor Joontjes BV te Meppel.

Bureau BQP uit Lopik had een voorlopig ontwerp gemaakt en KWS Infra werd uitgenodigd mee te kijken en denken met betrekking tot engineering en detailontwerp.

Feiten & cijfers

Opdrachtgever
Joontjes BV
Uitvoeringsperiode
September 2012 - April 2013
Aanneemsom
€ 700.000,=
Plaats
Meppel (Oevers D)
Status
Opgeleverd
Samenwerking Volker Wessels bedrijven
KWS Infra, Van Kessel Sport en Cultuurtechniek, Multicell, Zandbedrijf Hogebroek vof, Viamark
Contractvorm
Onderhands Alleen
Contact

Voorbereiding

Om een goed beeld te krijgen van de terreinomstandigheden heeft KWS Infra een grondonderzoek uitgevoerd. Er is een raster uitgezet van 50 bij 50 meter om de ondergrond van het bijna 1 hectare groot terrein in beeld te krijgen. De 'vaste' bleek op gemiddels 1,30 onder maaiveld te liggen. In overleg met de opdrachtgever is uiteindelijk ook besloten om tot dit niveau de grond af te graven.

Verder dacht KWS Infra mee over detailoplossingen op het gebied van hoogteligging. De te realiseren wasstraat (lengte 50 meter) loopt 1 centimeter per meter op, zodat we te maken hadden met hoogteverschillen tussen asfalthoogtes aan beide kanten. Dit hebben we op kunnen lossen door gebruik te maken van keerwanden.

Ook bleek de 'achterbuurman' daardoor lager te liggen dan het terrein van Joontjes. Na overleg is ook hier gekozen voor een keerwandconstructie. Nadat we overeenstemming hadden over de uiteindelijke prijs, hebben we ook met de andere partijen (Tokheim en Van den Berg) aan tafel gezeten om een integrale planning op te stellen. 

Uitvoering

Nadat het gehele project groen licht had gekregen, is KWS Infra begonnen met het ontgraven van het hele terrein. Hierbij is circa 10.000 m3 grond ontgraven en afgevoerd. Vervolgens is begonnen het gat met zand aan te vullen. Het belangrijkste in dit begintraject was de plaatsing van vier ondergrondse brandstoftanks. Dit had ook prioriteit, omdat vanaf de tanks Tokheim aan de gang moest. Van Kessel Sport en Cultuurtechniek heeft vervolgens bronbemaling gezet, maar de praktijkomstandigheden weken behoorlijk af van de hydrologiegegevens uit een extern rapport. Er zat veel meer water in de ondergrond.

In overleg met de opdrachtgever is vervolgens besloten om de hoeveelheid bronnering aan te passen met onder andere diepwellen. Later zijn extra diepwellen geplaatst om het op een diepte van 5,50 m droog te krijgen.

Op deze diepte is vervolgens een laag KIWA zand aagebracht, waar de tanks op zijn gelegd. KIWA zand is uitgezeefd zand, waarin geen scherpe onderdelen inzitten, die de coating van de tanks kunnen beschadigen.

Op 19 september 2012 zijn de tanks geplaatst en vervolgens aangevuld met KIWA zand.

Hierna kon Tokheim beginnen met het leidingwerk van de tanks naar de diverse pompeilanden (20 stuks) en KWS Infra is verder gegaan met het grondwerk en aanleg van het rioolstelsel. Hierna was het even wat rustiger voor KWS Infra. De bouwer van het tankstation, Van den Berg uit Lopik, begon met het heiwerk en vervolgens de bouw van de wasstraat en shopgedeelte. Tokheim was verantwoordelijk voor de vloeistofdichte betonverharding bij de pompeilanden.

Nadat de contouren van het gebouw stonden en de betonplaten bij de tankeilanden aangebracht waren, ging KWS Infra verder met het aanbrengen van de fundering, kolken en banden. 

En toen viel de winter in. De bouwer en installateur konden inpandig nog wel werkzaamheden verrichten, maar het aanbrengen van het asfalt werd doorgeschoven naar 2013. Eind maart is KWS Infra begonnen met het aanbrengen van het asfalt. Het vrachtwagen gedeelte is geheel uitgevoerd met een ZOAB-deklaag, waarin cementslurry is gegoten (Combecell). Op het overige gedeelte is een AC 11 surf toegepast. Wat toen nog restte voor KWS Infra was het terrein netjes af te werken en de belijning, figuratie en bebording aan te brengen.   

Alles klaar

Joontjes BV is met het nieuwe tankstation en wasstraat weer helemaal klaar voor de toekomst. Met betrekking tot het aantal pompeilanden voor vrachtauto's is dit het grootste tankstion van Oost- en Noord-Nederland. De textielwasstraat is state of the art en daarnaast zijn er nog tien wasboxen, waar men zelf de auto kan wassen. Verder is het mogelijk om bij een van de tien stofzuigers, de auto ook van binnen te reinigen.

Momenteel is men nog bezig met de inrichting van de shop. Behalve een kassagedeelte komt er een shop met de gebruikelijke snoepafdeling en frisdranken, maar ook een bakery, coffeecorner en een aantal zitjes. 

Meer weten over dit project?

Contact Henk Hamminga »

Projectlocatie

Bekijk op kaart »

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.