icon-arrow-right
HomeNieuws Gevalideerd tweelaags ZOAB met 50% gerecycled asfalt toegepast op de A37

Gevalideerd tweelaags ZOAB met 50% gerecycled asfalt toegepast op de A37

Actueel | Duurzaamheid

Vandaag is KWS-asfaltmengsel 2L-ZOAB 16 50% PR officieel gevalideerd door Rijkswaterstaat. Dit betekent dat het product vanaf nu op alle projecten van de Nederlandse wegbeheerder kan worden toegepast. KWS verwerkt het tweelaags ZOAB met 50% gerecycled asfalt momenteel al op het project ‘Groot Onderhoud Noord Nederland – perceel Oost’ voor Rijkswaterstaat. De verwerking van dit duurzame asfaltmengsel vind plaats op de A37. De toepassing van 50% gerecycled asfalt in de ZOAB-onderlaag levert een CO₂-reductie op van bijna 30% ten opzichte van een reguliere ZOAB-onderlaag. Dit asfaltmengsel is naast ons DZOAB 16 met 50% PR het tweede ZOAB-mengsel met 50% PR dat we gevalideerd hebben bij Rijkswaterstaat én grootschalig toepassen binnen dit onderhoudsproject.

Het KWS-asfaltmengsel 2L-ZOAB 16 50% PR is een tweelaags ZOAB-deklaag waarvan de onderlaag geproduceerd wordt met gebruik van 50% gerecycled ZOAB. Doordat de ZOAB-onderlaag voor 50% uit gerecycled ZOAB bestaat, bespaart KWS bijna 30% op CO₂-uitstoot in de productie van het asfalt ten opzichte van een reguliere ZOAB-onderlaag. Ook zijn minder nieuwe grondstoffen benodigd. Dit leidt tot een reductie in MKI-waarde van ruim 30% ten opzichte van een reguliere ZOAB-onderlaag. Met 2L-ZOAB 16 50% PR voegt KWS weer een duurzamer asfaltproduct toe aan ons productportfolio. Daarmee bieden we niet alleen duurzamere alternatieven aan onze opdrachtgevers aan, maar zetten we ook stappen richting 100% circulaire infrastructuur in 2040.

Validatie van een asfaltinnovatie

Afgelopen mei werd het eerste proefvak met 2L-ZOAB 16 50% PR aangelegd op de A28 bij knooppunt Lankhorst (nabij De Wijk). Daarna zijn we gestart met de grootschalige toepassing op de A37. Ook deze week is KWS daar volop mee bezig. Dit gebeurt allemaal binnen het onderhoudscontract Groot Onderhoud Noord Nederland – perceel Oost’.

 

Voor duurzame innovatie is een optimale samenwerking met de klant, in dit geval Rijkswaterstaat essentieel. Het validatietraject van Rijkswaterstaat is soepel en vlot doorlopen. Het mengsel is onder andere getest op de kwaliteit die goed én constant moet zijn ondanks de toepassing van asfaltgranulaat. Daarnaast is de waterdoorlatendheid en vorstbestendigheid getest. Alle testresultaten op het proefvak waren goed, daarmee is Rijkswaterstaat overtuigd dat het product op TRL 7 niveau zit. De volgende stap was de aanleg van een groter wegvak van enkele kilometers. Nu bewezen is dat de kwaliteit daarvan op niveau is én constant, zit het product op TRL 8 niveau en is het daardoor gevalideerd bij Rijkswaterstaat. Dit betekent dat het product vanaf nu toegepast kan worden op alle projecten voor de Nederlandse wegbeheerder.

Meerdere innovaties in één project

Het project ‘Groot Onderhoud Noord Nederland – perceel Oost’ is een tweejarig onderhoudscontract voor Rijkswaterstaat waarbij onderhoud wordt uitgevoerd aan onder andere de A28, A37 en A7. In 2019 werd KWS-innovatie DZOAB 16 50% PR al toegepast binnen dit project. Dat was destijds het eerste asfaltmengsel met een certificaat van het nieuwe Asfaltkwaliteitsloket ten behoeve van het versnellen van asfaltinnovaties. Bij de recente werkzaamheden paste KWS ook voor het eerst afstrooimiddel K3Testra toe om de aanvangsstroefheid te bewerkstelligen.

 

Momenteel werken we aan de renovatie van de A37 tussen knooppunt Holsloot en de grensovergang, in totaal 40 kilometer aan wegdek. We zijn inmiddels op ongeveer een derde van de totale renovatie. Naast asfalteringswerkzaamheden door onze vestigingen KWS Infra Leek en KWS Infra Zwolle verzorgt KWS met eigen voegenspecialist Smits Neuchâtel Infrastructuur de vervanging van de voegovergangen. Daarnaast werkt specialist Van Kessel Speciale Technieken en Producten aan betonreparaties en het aanbrengen van flexigoten. Samen met andere externe partners zorgen we ervoor dat de renovatie van 40 kilometer A37 rond november buiten gereed is.


Voor meer informatie over 2L-ZOAB 16 50% PR, neem contact op met Jasper Keizer, projectleider Onderzoek & Advies Wegen bij KWS via jkeizer@kws.nl.

Nieuws

Meer nieuws

Minister Cora van Nieuwenhuizen en voorzitter Bouwend Nederland Maxime Verhagen...

Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen was met Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland op...

Innovatieve hulpbrug biedt oplossing voor verkeershinder bij wegwerkzaamheden

KWS introduceert een innovatieve composieten hulpbrug, die verkeershinder bij wegwerkzaamheden aanzienlijk gaat verlagen....

Duurzaam ZOAB met eerste certificaat Asfaltkwaliteitsloket toegepast bij...

KWS heeft de afgelopen maanden voor het eerst het circulaire asfaltmengsel DZOAB 16 50% PR op grote schaal toegepast op de A7...

+