KonwéCity scoort bijzonder goed op rolweerstand en is daardoor een duurzaam alternatief voor traditionele geluidreducerende asfaltmengsels. Dat blijkt uit een onderzoek dat eind 2015 is uitgevoerd voor KWS (een VolkerWessels onderneming). Op de KonwéCity wegvakken lag de rolweerstand maar liefst 10% lager dan andere geluidreducerende deklagen. Dit komt overeen met een brandstofbesparing van circa 3% en staat gelijk aan een besparing van circa 2 euro op een volle tank. De reductie in rolweerstand loopt zelfs op tot 20% ten opzichte van het veel in Nederland toegepaste ZOAB (Zeer Open AsfaltBeton).
De zeer lage rolweerstand van KonwéCity levert een grote bijdrage aan de brandstofbesparing en dus de CO2-reductie in de gebruiksfase van de weg. De combinatie van geluid, energie en duurzaamheid ligt ver boven het niveau van de vele andere asfaltmengsels.
KonwéCity ontleent de goede geluidprestaties aan de optimale oppervlaktetextuur. Het brengt de band minder in trilling, waardoor er minder geluid wordt opgewekt en er gaat minder energie verloren. Groot voordeel van zo’n vlakke (concave) structuur is dat de rolweerstand laag is. De banden van voertuigen rollen vloeiender over het wegdek. “Opdrachtgevers hebben steeds meer focus op duurzaamheid. Wij verwachten dan ook dat opdrachtgevers staan te popelen om dit asfaltmengsel toe te passen”, aldus Rudi Dekkers (senior adviseur KWS).
De rolweerstandmetingen voor KWS zijn gecombineerd met een onderzoek uitgevoerd voor het Tire-Road Consortium (Universiteit Twente) met de rolweerstandtrailer van de TU Gdansk; een Poolse universiteit. Dit in opdracht van provincie Gelderland en in het kader van het project Stil Veilig Wegverkeer (SVW). De rolweerstandmetingen zijn eind 2015 uitgevoerd op KonwéCity wegvakken in Didam en Zutphen.
KonwéCity is vanaf 2015 officieel geregistreerd als stil wegdek. Deze is goedgekeurd door RIVM en in februari 2015 is KonwéCity opgenomen op de website www.infomil.nl (voorheen stillerverkeer.nl) waar alle standaard geluidreducerende deklagen en bedrijfseigen producten zijn geregistreerd. Inmiddels is door heel Nederland al op meer dan twintig wegvakken KonwéCity aangelegd.
Convex: Oppervlakte textuur van wegdekken met een hoge rolweerstand
Concaaf: Oppervlakte textuur van KonwéCity - banden van voertuigen rollen vloeiender over het wegdek
Vergelijk rolweerstandcoëfficiënt (RRC) KonwéCity met de resultaten uit het provincie Gelderland rolweerstandonderzoek uit 2012 en 2013. Resultaten gecorrigeerd voor temperatuur.
[Bron: Presentatie M+P “Rolweerstand provinciale wegen Gelderland”, CROW Infradagen 2014]