In Zwolle bekleedt KWS Infra Zwolle een 700 meter-lange dive-under met duurzame GEOWALL®-stenen van gerecyclede bagger. Het product GEOWALL is een ontwikkeling van NETICS. Als onderdeel van aannemerscombinatie Noorderspoort (een combinatie van VolkerWessels-ondernemingen VolkerRail, Van Hattum en Blankevoort en KWS) voert de Zwolse KWS-vestiging de productie en plaatsing van maar liefst 65.000 stenen uit.
Combinatie NoorderSpoort werkt in opdracht van ProRail aan de werkzaamheden rondom het spoorknooppunt Zwolle. Een onderdeel van deze werkzaamheden is de aanleg van een zogeheten ‘dive-under’. Dit is een tunnel van circa 700 meter waar straks de treinen richting Emmen en Meppel elkaar ongelijkvloers gaan kruisen.
Op de zichtbare muren van deze dive-under worden door KWS duurzame stenen aangebracht van GEOWALL. Bij deze door NETICS ontwikkelde en gepatenteerde techniek worden bouwelementen vervaardigd door het samenpersen van lokaal beschikbare grond en/of baggerspecie. De stenen die in dit project worden toegepast zijn gemaakt van vrijgekomen grond uit de verdiepte ligging van het spoorknooppunt. In totaal worden zo’n 65.000 stenen aangebracht tegen de 1.30 meter hoge muren van de verdiepte ligging. Naar verwachting is de GEOWALL-muur begin 2021 gereed.
Eerder wonnen KWS en NETICS de Biobased Challenge van ProRail met hun idee om de laagwaardig baggerspecie uit watergangen langs het spoor op te waarderen naar GEOWALL-bouwelementen.
Foto 1 en 2: Stefan Verkerk - ProRail