HomeProjecten N200: de groene entree van Amsterdam

N200: de groene entree van Amsterdam

Halfweg

Je hebt het bijna niet kunnen missen, de start van de het project “De NieuweN200”. Minister Cora van Nieuwenhuizen deed half november 2018 de officiële aftrap van dit gave project. In de combinatie ‘ééN200 voert KWS samen met Van Hattum en Blankevoort groot onderhoud uit aan de weg en de dijk, er komen nieuwe drinkwatertransportleidingen, een groene entree van Amsterdam, een nieuwe brug bij Halfweg en een ecopassage.

Tussen Haarlem en Amsterdam ligt een drukke weg, de N200. Vanaf het NS-station Halfweg tot aan Amsterdam is de weg dringend toe aan onderhoud. De 17e eeuwse dijk onder de N200 is op een aantal punten erg verzakt. Daarom verhogen we die met maximaal een halve meter. Zo zorgen we er voor dat de dijk ook in de toekomst het water in de Haarlemmertrekvaart blijft keren.

 

De dijk onder de N200 is er eentje met geschiedenis. Over de waterkering liep in 1839 de eerste spoorlijn van Nederland, geëxploiteerd door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM). Deze spoorlijn verbond Amsterdam met Haarlem. Later reed er een tramlijn overheen, en weer later het autoverkeer van de N200.

Stedelijke weg en gebiedsontwikkeling Sloterdijk

Nu nog lijkt de Haarlemmerweg een snelweg Amsterdam in. De Nieuwe N200 ziet er heel anders uit: het wordt een stedelijke weg met een brede middenberm en bomen. De snelheid gaat naar 50 km/u en de weg biedt meer ruimte aan fietsers en voetgangers. Er komen meer oversteekplaatsen met verkeerslichten voor voetgangers en fietsers. En nieuwe bruggen waar zij het water over kunnen. Dankzij deze nieuwe oversteken is Sloterdijk beter verbonden met de omliggende wijken van de stad.

 

Honderden bomen

Om de Haarlemmerweg om te vormen tot een echte stedelijke weg, worden de rijstroken versmald en de middenberm verbreed. Ook de snelheid gaat omlaag naar 50 km/h. De middenberm wordt groen: er komen hagen en meer dan 300 bomen te staan. Aan de noordkant van de nieuwe weg loopt een stoep, aan de zuidkant een breed, rood geasfalteerd fietspad.

 

Betere inrichting Halfweg

De Nieuwe N200 past beter bij het dorpse karakter van Halfweg. Het verkeer rijdt er straks langzamer en langs de weg komt meer groen. De bruggen bij de sluisjes worden vervangen door één brug en zo ingericht dat het verkeer snelheid terugneemt. Het huidige fietspad wordt verbeterd en is onderdeel van de hoofdroute Amsterdam - Haarlem. Om Halfweg een groener karakter te geven, wordt de Nieuwe N200 met hagen gescheiden van de parallelweg. Waar mogelijk komen er bomen in de haag te staan.

 

Nieuwe drinkwatertransportleidingen en een ecopassage

De drinkwatertransportleidingen onder de N200 stammen voor een deel nog uit de 19e eeuw. We vervangen ze door grotere leidingen zodat ze weer jaren mee kunnen. Zo zorgen we voor veilig en schoon drinkwater voor een derde van de inwoners van Amsterdam. Bij de Admiraal de Ruijterweg wordt een nieuw regenwaterriool aangelegd.

 

Ecopassage

Eén van de onderdelen van project De Nieuwe N200 is de aanleg van een ecopassage onder de N200. Bij het aanleggen van zo’n ecopassage komt flink wat kijken. Er gelden allerlei technische en wettelijke eisen. Want we leggen de ecopassage aan in de dijk, onder de weg. Dat betekent dat we een nieuw stukje dijk moeten maken in de Haarlemmertrekvaart, water dempen en compenseren én de grond voorbelasten.

 

Als de Nieuwe N200 eenmaal een feit is, kunnen kikkers, muizen en andere dieren veilig onder de weg door. Met een ecopassage onder de Nieuwe N200 leggen we de ontbrekende schakel in de Groene As, een aaneengesloten netwerk van kleine en grote natuurgebieden tussen Amstelland en Spaarnwoude. In het groene gebied komen veel beschermde diersoorten voor, zoals de ringslang, de waterspitsmuis, de noordse woelmuis en de meervleermuis. Keien, boomstronken en andere vormen van beschutting wijzen de dieren straks de weg richting de nieuwe ecopassage, een ruime buis onder de weg.

Contactpersoon

Max Moerke Bedrijfsleider Neem contact op

Feiten & cijfers

  • Drinkwaterleiding
    De oudste en eerste van Nederland
  • Eerste spoorlijn
    Over de waterkering liep in 1839 de eerste spoorlijn van Nederland
  • Verzakking
    De waterkering zakt ongeveer 1 cm per jaar door al het verkeer
  • Aantal voertuigen op de N200
    35.000 per dag
  • Betrokken bedrijven
  • Projectcategorieën
    Wegenbouw
    Specialisten
    Werk in Uitvoering

Meer weten over dit project?

Bezoek de projectwebsite »

Gerelateerd nieuws

Meer nieuws

N200: de kracht van rijke historie en slim combineren van werkzaamheden

Actueel | Persberichten

Nieuwe drinkwaterleiding verbindt verleden, heden en toekomst   Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur...

Gunning project ‘De Nieuwe N200’ aan combinatie KWS-Van Hattum en Blankevoort

Actueel | Persberichten

De combinatie KWS - Van Hattum en Blankevoort heeft het project ‘De Nieuwe N200’ gegund gekregen. Het gaat om...

+