Herstel stortebed - KWS
HomeProjecten Stortebed Krammersluizen

Stortebed Krammersluizen

Krammersluizen

Voor VolkerInfra heeft KWS-onderneming Aquavia in opdracht van Rijkswaterstaat in november 2017 het stortebed van één van de Krammersluizen hersteld. 

Een mat met stenen

Een stortebed is de bedekking van de bodem voor de sluiskolk, bedoeld om te voorkomen dat die bodem uitslijt door de stroming van
het water. Het stortebed in de Krammersluizen bestaat uit een mat waarop stenen tussen de 10 en 60 kilo liggen.  Bij de aanleg van de sluizen waren die stenen groot genoeg om het stortebed op z’n plaats te houden. Maar door de huidige grotere schepen, met vooral krachigere motoren, worden de stenen die in het stortebed liggen, soms van hun plek gespoeld en komt de mat bloot te liggen. Zand, grond en soms zelfs de stenen kunnen daardoor in de sluis terechtkomen en de sluis beschadigen. Bij de herstelwerkzaamheden zijn daarom grotere stenen aangebracht met een sortering van 60 tot 300 kilo.

Duikinspecties

De beschadigingen aan het stortebed kwamen aan het licht bij de onderhoudsinspecties die VolkerInfra als onderdeel van een langlopend onderhoudscontract uitvoerde in opdracht van Rijkswaterstaat, de eigenaar van de Krammersluizen. Om het al beschadigde stortebed zo veel mogelijk te beschermen, was het niet mogelijk om de gebruikelijke spudpalen door de pontons op de sluisbodem te laten zakken om de werkpontons vast te leggen in de sluis. Daarom is een werkmethode bedacht met lieren. De pontons en schepen zijn aan elkaar vastgemaakt, waarna de kabels van de lieren zijn vastgemaakt aan de wanden van de sluis en aan de steiger. Zo zijn de pontons van alle vier de hoeken vastgelegd en lagen ze stabiel in de sluis. Om de pontons te verplaatsen werden de lieren gevierd of aangehaald.

GPS-model

Om de nieuwe stenen op de juiste plek op het stortebed aan te brengen is gebruik gemaakt van een speciaal voor deze opdracht ontwikkeld GPS-model. Bij de eerdere duikinspecties van VolkerInfra was de bodem van de sluis al in beeld gebracht en was al aangegeven waar gaten zaten en waar de steenlaag op de mat te dun was geworden. Deze gegevens hebben we vertaald naar een GPS-model, dat werd ingeladen in het GPS-systeem van de long reach graafmachine op het ponton. Zo konden de herstelwerkzaamheden heel precies worden uitgevoerd.

Contactpersoon

Kristan Geelhoed Uitvoerder Neem contact op

Feiten & cijfers

Gerelateerde projecten

Alle projecten

Gerelateerd nieuws

Meer nieuws

Start aanleg Container Exchange Route voor Havenbedrijf Rotterdam door KWS en Van...

Actueel | Persberichten

Samen met Van Hattum en Blankevoort start KWS Infra Zwijndrecht met de aanleg van de Container Exchange Route (CER) voor...

+