HomeProjecten Protonde Terneuzen

Protonde Terneuzen

Terneuzen

Voor de gemeente Terneuzen realiseerden we de tweede protonde van Nederland: een rotonde opgebouwd uit vooraf gefabriceerde (prefab) betonnen elementen. Daardoor konden we de rotonde in één weekend tijd aanleggen, terwijl de gebruikelijke aanlegtijd van een traditionele rotonde zo'n zes weken is.

Circulair

Het gebruik van betonnen prefab elementen maakte de aanleg van de protonde in de Binnenvaartweg in Terneuzen niet alleen sneller, maar zorgde ook voor een kostenbesparing ten opzichte van de aanleg van een traditionele rotonde. Ook is de protonde circulair: de betonnen elementen kunnen tijdens hun levensduur opnieuw worden gebruikt op een andere locatie. De kortere aanlegtijd en de circulariteit van de elementen maken de protonde een duurzamer alternatief voor traditionele rotondes.

Hybride

De protonde in Terneuzen is een hybride variant van de protonde, doordat bij deze protonde de rijloper van asfalt is gemaakt. In de eerste protonde, die in 2017 in Ermelo werd gerealiseerd, bestond ook de rijloper uit prefab betonnen elementen. Een ander verschil met de protonde in Ermelo is het feit dat in Terneuzen de aansluitingen inclusief de middengeleiders uit prefab-elementen zijn gemaakt, waar dat in Ermelo nog niet het geval was. Dankzij deze doorontwikkeling konden nog meer handelingen en dus tijd en kosten worden bespaard.

Minder overlast voor omgeving

Een belangrijk winstpunt voor de gemeente Terneuzen was de grote hoeveelheid tijd die bespaard kon worden door te kiezen voor de aanleg van een protonde. In plaats van zes weken hinder door wegwerkzaamheden, bleef de overlast voor de omgeving nu beperkt tot één weekend, van vrijdagavond tot maandagochtend vroeg. Alleen voor het monteren van de betonnen elementen en het asfalteren van de rijloper hoefde de Binnenvaartweg in Terneuzen afgesloten te zijn. Waar vrijdagavond een kruispunt buiten gebruik werd gesteld, kon maandagochtend het verkeer al over de nieuwe rotonde zijn weg vervolgen.

Contactpersoon

Peter van den Adel Projectleider Neem contact op

Feiten & cijfers

+