Zoeken

30.000 m2 deklaag in 8 dagen tijd, KWS voert asfaltonderhoud uit in Utrecht

In opdracht van gemeente Utrecht voert KWS Infra Amsterdam-Utrecht voor het raamcontract, het asfaltonderhoud uit. Op zondag 17 oktober zijn wij gestart met het grote onderhoud op de Vleutensebaan in Leidsche Rijn, het westelijke deel van de gemeente Utrecht. De werkzaamheden zijn gedurende de herfstvakantie uitgevoerd. Dit houdt in dat we binnen acht dagen tijd 30.000 m2 deklaag hebben vervangen.

20211018 Vleutensebaan onderhoud Utrecht 022-023.jpg

Het project is op zondag 24 oktober afgerond. Tijdens de werkzaamheden hebben we voor het verkeer een 2-0 systeem toegepast, dat zorgt voor zo min mogelijk hinder. Hierbij wordt één rijbaan volledig afgesloten en gaat het verkeer in beide richtingen verder op de andere rijbaan. Hierdoor kon KWS de werkzaamheden veilig uitvoeren. Een goed doordacht verkeersplan én de inzet van dertig verkeersregelaars zorgden voor een veilige situatie voor alle weggebruikers.

Reductie van uitstoot emissies

Op dit project is flink ingezet op het reduceren van emissie uitstoot. Zo hebben we naast twee elektrische walsen enkel machines ingezet met een stage 5 motor met HVO 100 als brandstof. Daarnaast werden emissiearme euro 6 vrachtauto’s ingezet voor het transport, die ook voorzien waren van HVO 100 brandstof. De afkorting HVO staat voor ‘Hydrotreated Vegetable Oil’. Dit type dieselbrandstof is geproduceerd op basis van met waterstof behandelde plantaardige oliën en restafval, zoals dierlijke vetten. Het getal ‘100’ achter HVO geeft aan dat het gaat om een duurzame diesel van hoge kwaliteit in de meest pure vorm (100%), niet gemixt. Mede door het gebruik van deze brandstof reduceren we de uitstoot van CO2 en emissies.

 

Als asfaltmengsel hebben we ons eigen KonwéCity mengsel gebruikt. Een dunne, geluidsreducerende deklaag. KonwéCity is naast geluidsreducerend, door de lage rolweerstand, ook brandstofbesparend. Ten slotte heeft het een lange levensduur vanwege een goede weerstand tegen rafeling.

Werkzaamheden

Naast het frezen en het aanbrengen van nieuw asfalt zijn er ook nieuwe markering aangebracht. De detectielussen en elf putkoppen zijn vervangen en we hebben 500 m2 bushalte opnieuw bestraat. Om het regenwater bij (hevige) buien goed te laten afvoeren richting de berm, zijn ook de bermen verlaagd.