icon-arrow-right
HomeNieuws Acht innovaties op de Innovatiestrook A58 Kloosters

Acht innovaties op de Innovatiestrook A58 Kloosters

Actueel | Duurzaamheid

Duurzame innovaties zijn hard nodig om te zorgen voor een gezonde toekomst van onze wereld. Ook de wegenbouw draagt een steentje bij. Jaarlijks komen er nieuwe duurzame materialen, materieel en werkwijzen op de markt voor de infrasector. Maar hoe weten we zeker of die nieuwe initiatieven daadwerkelijk een positieve impact hebben? De InnovA58 speelt hierin een centrale rol. Wat maakt deze testlocatie voor infra-innovaties zo uniek? Dat leggen we aan je uit.

Voor opdrachtgever Rijkswaterstaat testen Gebr. Van Kessel en KWS op de nieuwe Innovatiestrook deze innovaties uitgebreid voor gebruik. Hoe reageert duurzaam asfalt op de Nederlandse seizoenen? Hoe reageert een duurzaam verkeersbord op een regenachtige periode? Op de innovatiestrook A58 passen KWS en Gebr. Van Kessel acht innovaties toe die de komende twee jaar worden getest.

Innovatieve oplossingen

1. Geowall fundering
De Innovatiestrook biedt ruimte voor het testen van een GEOWALL®-wegfundering. De bestaande ondergrond wordt daarbij gestabiliseerd met kalk en leempoeder. Zo ontstaat een hoogwaardig natuurlijk product dat dient als vervanger van menggranulaat. De GEOWALL®-wegfundering is tevens circulair, omdat het aan het einde van zijn levensduur op dezelfde manier kan worden toegepast.

2. Aquabase fundering
De fundering van de Innovatiestrook wordt gemaakt van AquaBASE. Dat bestaat uit Hydromix 10 (stijve fundering) en EcoBASE Drainmix (waterbergende fundering). Daarnaast vangen een aquatextieldoek en Geoclean olie van voertuigen op en breken het tevens af. Doordat AquaBASE veel holle ruimtes heeft, speelt het ook nog eens een belangrijke rol in waterberging.


Met AquaBASE hergebruiken we een veilig en vrij toepasbaar restproduct en maken daarmee een hoogwaardige en duurzame fundering.

3.  KonwéCO2 100% gerecyclede asfalt onder- en tussenlaag

De onder- en tussenlaag van de Innovatiestrook bestaat uit KonwéCO2. Dit is een asfaltmengsel met een unieke ‘groene’ combinatie en met de volgende eigenschappen:

• Duurzaam en circulair
• Minimale CO2-uitstoot tijdens productie
• Lage productietemperatuur en daardoor beter voor het milieu
• Volledige recycling steenslag
KonwéCO2 bestaat uit asfaltgranulaat en biobased verjonger. Het heeft daarnaast een hergebruikswaarde van 100 procent.


4. Konwé DZOAB 80% gerecyclede asfalt deklaag
De deklaag van de Innovatiestrook bestaat uit Konwé DZOAB. Dat asfaltmengsel bestaat voor 80 procent uit gefreesd en gezeefd ZOAB-granulaat. De overige 20 procent bestaat uit nieuwe grondstoffen. Dit maakt Konwé DZOAB nog meer interessant:
• Lage productietemperatuur en daardoor beter voor het milieu
• Hergebruikswaarde bij einde levensduur 100%

5. Biobased markering met recycling
De wegmarkering op de Innovatiestrook bestaat uit een combinatie van biobased thermoplast en gerecycled thermoplast. Daarmee gebruiken we 35% minder nieuwe grondstoffen. Zo verhogen we de circulariteit van de markering en verlagen we de CO2-emissie.


6. Biobased lichtmasten
Er komen lichtmasten achter de geleiderail te staan. De innovatieve lichtmasten bestaan voor 65 procent uit organische grondstoffen. De masten zijn opgebouwd uit natuurvezelmatten in combinatie met een polyesterhars.

7. Cirulaire bewegwijzering
Naast de rijbaan komen snelheidsborden, hectometerborden en een komportaalbord. Deze RVV-bebording bestaat uit een hard kunststof, geproduceerd uit gerecycled plastic. Zonder primaire bouwstoffen zoals aluminium dus. Het bord kan aan het einde van zijn levensduur worden gerecycled.

8. Biobased wegmeubilair
De reflectorplanken, verkeersbordpalen, hectometerpalen en komportalen zijn allemaal biobased. Het wegmeubilair bestaat voor 50 procent uit post-consumer gerecycled plastic en voor 50 procent uit gemaaid bermgras dat afkomstig is van regulier groenonderhoud. Het materiaal kan na gebruik opnieuw als grondstof worden gebruikt. Dat maakt de cirkel rond!

 

2030

Deze onderzoeken vinden nu nog plaats op diverse locaties in Nederland. Dit maakt het vergelijken van de onderzoeksresultaten lastig. Dit brengen we nu samen op de Innovatiestrook A58 Kloosters. Praktisch, efficiënt en uniek in Europa. De volgende stap op weg naar een emissievrij 2030.

Nieuws

Meer nieuws

Leiden op groen; KWS legt laatste deel Centrumroute aan

Een betere OV-verbinding en minder auto’s door het centrum, dat is het doel van de Leidse Centrumroute. KWS is 11 juli...

KWS Emissievrij 2030, 100% Circulair in 2040

KWS heeft de ambitie om in 2030 emissievrij te zijn. Het bijbehorende duurzaamheidsbeleid richt zich op drie thema’s;...

+