icon-arrow-right
HomeNieuws Eerste elektrische vrachtwagen in de bouw voor KWS

Eerste elektrische vrachtwagen in de bouw voor KWS

Actueel | Duurzaamheid | Persberichten

De eerste elektrische vrachtwagen in de bouw is een feit. KWS heeft de elektrische vrachtwagen inclusief elektrische kraan samen met transportpartner Vrijbloed Transport ontwikkeld. Vandaag was de elektrische vrachtwagen voor het eerst te zien bij de opening van het circulaire viaduct en daarmee de aftrap van de Nationale Week van de Circulaire Economie bij Kampen. Binnenkort wordt de vrachtwagen voor het eerst ingezet op een project van KWS.

De eerste elektrische vrachtwagen in de bouw bestaat uit een losse trekker (de vrachtwagen) en een oplegger met elektrische kraan. Door de inzet van dit elektrisch materieel verlaagt wegenbouwer KWS samen met transporteur Vrijbloed de CO₂- en fijnstofuitstoot tijdens de projecten van de wegenbouwer. Dit draagt bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van opdrachtgevers, Vrijbloed en KWS. De elektrische vrachtwagen vermindert bovendien de geluidsoverlast en heeft naar verwachting minder onderhoud nodig ten opzichte van een vrachtwagen met een dieselmotor. De actieradius met een opgeladen accu en inclusief oplegger is naar verwachting 150 kilometer. Op het moment dat de vrachtwagen definitief is goedgekeurd om de weg op te mogen en wordt ingezet op projecten, moet de praktijk uitwijzen wat de prestaties van de elektrische vrachtwagen precies zijn onder verschillende omstandigheden.

 

“Als marktleider in de wegenbouw wil KWS deze belangrijke stap nu zetten en niet langer wachten. Het milieu wacht immers ook niet langer, we moeten onze verantwoordelijkheid nemen en het gebruik van fossiele brandstoffen alsook de uitstoot van CO₂ terugdringen. We zijn trots dat we de eerste elektrische vrachtwagen in de bouw samen met Vrijbloed hebben gerealiseerd en hopen dat er snel meer volgen”, aldus Rolf Mars, directeur van KWS.

KWS gaat de vrachtwagen op projecten voor opdrachtgevers als Schiphol en de gemeente Amsterdam inzetten voor het afvoeren, verplaatsen en aanvoeren van bulkgoederen en materialen zoals zand en stenen. KWS-vestiging KWS Infra Amsterdam-Heerhugowaard heeft de primeur.

Ombouw van diesel naar elektrisch

De oplegger met elektrische kraan is volledig in Nederland ontworpen en gebouwd in samenwerking met meerdere leveranciers. De vrachtwagen is in Duitsland omgebouwd en bevatte oorspronkelijk een dieselmotor. Wierda Hybrid heeft in opdracht van Vrijbloed en KWS de samenstelling geassembleerd. De ontwikkeling van de gehele elektrische combinatie was een project van 1,5 jaar. “Eén van de uitdagingen was de ruimte die de accu’s innemen ten opzichte van een dieseltank en de bijbehorende verdeling van de aslasten. Een reguliere vrachtwagen heeft te weinig ruimte aan het chassis om voldoende accu’s te monteren. Door inzet van de gezamenlijke kennis, is het ons gelukt”, aldus Mathijs Vrijbloed van Vrijbloed Transport.

Nieuws

Meer nieuws

Laatste bout aangedraaid van fietstunnel Snelfietsroute Loon op Zand

Actueel

Voor de gemeente Loon op Zand realiseert KWS Infra Roosendaal-Sas van Gent een onderdeel van de snelfietsroute F261, een...

KWS valt in de prijzen op Infratech

Actueel | Duurzaamheid

Twee keer prijs voor KWS gisteren op de Infratech. Voor de PlasticRoad mochten we samen met onze PlasticRoad-partners de...

Aanleg 2e PlasticRoad-fietspad in Overijssel van start

Actueel | Duurzaamheid

Na vandaag mag ook de gemeente Steenwijkerland zich toevoegen in de lijst van steden met een PlasticRoad. De aanleg van de...

Bedrijven

Gerelateerde informatie

+