Zoeken

Herinrichting Nieuwezijds Voorburgwal, een uniek en dynamisch project

In het drukke centrum van Amsterdam heeft KWS Infra Amsterdam-Utrecht al veel werk verzet op de Nieuwezijds Voorburgwal. De herinrichting van deze lange straat in de dynamische omgeving van het Spuiplein, de Postzegelmarkt en het Amsterdam museum én met het haar vele stakeholders is een uitdagende klus. Maar het resultaat mag er zijn!

Risicobeheersplan De Nieuwe Zijde Zuid - KWS (002) (1).jpg

Projectleider Fariez Guman: “Het werken aan de Nieuwezijds Voorburgwal is uniek door het grote werkterrein en de bedrijvigheid in de omgeving. Maar met een eeuw aan ervaring in het werken in de binnenstad van Amsterdam, de specialistische kennis van onze mensen en het hechte vaste team, is dit een echt KWS project!

Op 11 januari 2021 is het werk gestart en ondertussen is vanaf het begin van de Leidsestraat dwars over het Koningsplein naar de Nieuwezijds Voorburgwal de straat opnieuw ingericht, met meer ruimte voor voetgangers, fietsers en trams. Zo is onder andere het riool en de drinkwaterleidingen vervangen, is alle elektra vernieuwd en is er een nieuwe trambaan aangelegd. Volgend jaar wordt hier nog een speelterrein gecreëerd en rainproof maatregelen toegepast.

Inmiddels zijn de eerste fases van het werk afgerond en werken we nu ter hoogte van de Sint Luciensteeg tot aan de Paleisstraat aan het vervangen van de gasleidingen, het elektrawerk en het riool. Tegelijkertijd bestraten we de straat vanaf het Spui opnieuw met onder andere natuursteen banden, Portugese keien en hergebruikte stenen. Zodat de omgeving zijn authentieke uitstraling behoudt.

Bouwteam Nieuwezijds Voorburgwal Noord

Medio 2022 leveren we dit deel van de Nieuwezijds Voorburgwal op, waarna we starten met de werkzaamheden aan de Nieuwezijds Voorburgwal Noord. Dit deel van het project werken we samen met de gemeente Amsterdam uit in een bouwteam. Belangrijke uitgangspunten hierbij zijn onder andere meer ruimte voor voetgangers, fietsers, de tram én gezond en sterk groen.

Op dit moment is de eerste mijlpaal, de (tijdelijke buitengebruik name tram) TBGN-periode vastgesteld. In deze periode wordt ook aan de Noordzijde de volledige trambaanconstructie gesloopt en opnieuw aangelegd. De TBGN-periode is een belangrijk uitgangspunt voor de fasering van het hele project. Daarnaast zijn ook het technisch ontwerp en het kabels- en leidingenplan vastgesteld en wordt er gewerkt aan het uitvoeringsontwerp. In deze fase wordt onder andere het BLVC-plan en het RAW-bestek opgesteld.