Zoeken

KWS bouwt aan CO2-neutrale terminal voor Rotterdam World Gateway

KWS, onderdeel van VolkerWessels Infrastructuur, gaat in opdracht van Rotterdam World Gateway (RWG) het bestaande terminalterrein aan de Prinses Amaliahaven op de Maasvlakte uitbreiden met een volautomatische en CO2-neutrale terminal.

KWS RWG Ondertekening

Vandaag ondertekenden KWS en opdrachtgever RWG het contract voor de uitbreiding van het terminalterrein op de Maasvlakte. KWS start direct met de uitvoerende werkzaamheden voor het ontwerp en de realisatie van de duurzame terminal. De werkzaamheden omvatten het ontwerp en de realisatie van de ondergrondse infrastructuur, verhardingsconstructies, kraanbanen, staalconstructies en installaties. Voor de asfaltverharding wordt voornamelijk gebruik gemaakt van hoogwaardige, duurzame asfaltmengsels met een lange levensduur. Voor de bouw van deze duurzame terminal heeft KWS alle expertise in huis. De gekozen duurzame asfaltmengsels en onderhoudsarme verhardingsconstructies passen uitstekend binnen de duurzaamheidsambities van zowel RWG als KWS.

Volledig CO2-neutrale terminal

RWG heeft grote duurzaamheidsambities met dit project. Zo is de te bouwen terminal volledig CO2-neutraal en wordt deze aangesloten op de Container Exchange Route (CER). Deze unieke containerroute bestaat uit een apart wegennetwerk dat een groot gedeelte van de terminals, depots en distributiecentra op de Maasvlakte met elkaar verbindt. De CER werd aangelegd door de Combinatie CER, bestaande uit de VolkerWessels’ bedrijven Van Hattum en Blankevoort en KWS. Met de komst van de nieuwe terminal ontstaat tevens een goede verbinding met logistiek in de stad en het achterland. Zo behouden klanten en stakeholders de betrouwbare en flexibele afhandeling en wordt er invulling gegeven aan de groei van de Rotterdamse haven.

Eerste fase uitbreiding

Met de ondertekening van het contract gaat de eerste fase van de uitbreiding van het terminalterrein op de Maasvlakte officieel van start. In deze fase wordt de huidige terminal (100 hectare) door KWS en samenwerkingspartner Croonwolter&dros uitgebreid met 25 hectare terminalterrein. Ook VolkerWessels-bedrijven VolkerRail en Holland Scherm zijn betrokken bij deze uitbreiding. Naar verwachting is de uitbreiding van het terminalterrein eind 2025 operationeel.