Zoeken

KWS gaat IJsselmondse Knoop aanpakken

Na een succesvolle eerste bouwteamfase gunt Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) de realisatiefase aan KWS. Directeuren Gert-Jan Metselaar van de GRNR en Pieter Ahsman van KWS hebben deze week hun handtekening gezet om de opdracht officieel te maken. De reconstructie begint dit najaar en duurt anderhalf jaar.

20210914 Samenwerking IJsselmondse Knoop KWS GRNR.jpg
20210914 Samenwerking IJsselmondse Knoop KWS GRNR.jpg
Links: Gert-Jan Metselaar van de GRNR, rechts: Pieter Ahsman van KWS

De IJsselmondse Knoop is de ontsluiting van het bedrijventerrein Dutch Fresh Port, waar Nieuw Reijerwaard deel van uitmaakt, op de snelweg A15. Bij de reconstructie van de IJsselmondse Knoop gaat KWS, in samenwerking met VolkerWessels-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort (VHB) en Vialis, de Verbindingsweg aansluiten op de kruising met de Dierensteinweg en de IJsselmondse Randweg. De Verenambachtseweg krijgt een nieuwe kruising met de Verbindingsweg. We voorzien de wegen van meer opstelstroken en we maken twee onderdoorgangen, zodat het fietsverkeer veilig kan kruisen.

Van ontwerp naar realisatie

KWS heeft, samen met de collega’s van VHB en Vialis, in bouwteam met GRNR het ontwerp verzorgd. De uitdaging van dit project was dat we met veel stakeholders te maken hadden. Het project speelt zich af op het scheidsvlak tussen de gemeenten Rotterdam, Ridderkerk en Barendrecht. Waterschap Hollandse Delta is de beheerder van het knooppunt, de op- en afritten van de A15 zijn in beheer van Rijkswaterstaat en de opdrachtgever is Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard. Deze diversiteit aan stakeholders maakte het voor het bouwteam een grote opgave om tot een juist ontwerp en faseringsplan te komen. Door gezamenlijk, als GRNR en KWS, onze schouders eronder te zetten, zijn we gekomen tot een resultaat waar we trots op kunnen zijn. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de realisatieovereenkomst.