Zoeken

Veilige tunnels die voldoen aan de nieuwe Europese tunnelwet

In opdracht van VolkerWessels-onderneming Vialis heeft Holland Scherm de Buitenvelderttunnel en de Kaagbaantunnel gerenoveerd voor Schiphol. Dit was noodzakelijk vanwege de nieuwe Europese tunnelwet die afgelopen mei is ingegaan.

20190404_214612.jpg

In de Buitenvelderttunnel heeft Holland Scherm het ontwerp en de uitvoering verzorgt van de renovatie. De rijbaanindeling werd aangepast, brandwerende beplating op onder andere het plafond werd geplaatst  en vluchtdeuren werden geïnstalleerd. 

 

De Kaagbaantunnel bevindt zich op Schiphol Airside, een complexe omgeving die 24 uur per dag operationeel moet blijven. Holland Scherm ontwierp en realiseerde de vluchtgang  in deze tunnel. Over een lengte van 560 meter plaatsten we scheidingswanden op een door BKB infra (KWS-onderneming) gerealiseerde betonnen ondervloer. Met een speciaal voor dit project ontworpen vacuümunit werden de wanden van 2,5 ton geplaatst. In deze relatief krappe ruimte kon de unit de elementen in de tunnel kantelen van een horizontale naar een verticale positie. Na het aanbrengen van een brandwerkende afwerklaag tussen de naden en het plaatsen van vluchtdeuren is een veilige vluchtweg ontstaan die vuur- en rookdicht is.  

 

Voor beide tunnels was Vialis verantwoordelijk voor de technische installaties. Daarnaast werkten diverse VolkerWessels-ondernemingen mee, waaronder: VolkerInfra, Van Straten Geleiderail en Smits Neuchâtel Infrastructuur.