Zoeken

27-meter lange hulpbrug over de Ceintuurbaan in Zwolle geplaatst

Afgelopen vrijdagavond heeft KWS als onderdeel van combinatie NoorderSpoort (VolkerRail – Van Hattum en Blankevoort – KWS) in opdracht van ProRail een tijdelijke ‘hulpbrug’ van 27 meter over de Ceintuurbaan in Zwolle (N35) geplaatst. Deze hulpbrug wordt voor het bouwverkeer ingezet. Het was een mooi staaltje van precies en snel takelwerk. De Ceintuurbaan werd hiervoor van 19:00 tot 24:00 uur geheel afgesloten en autoverkeer werd tijdelijk omgeleid.

IMG-20190222-WA0014.jpg

Hulpbrug

Om aan- en af te kunnen rijden naar de bouwplaats bij de nieuw te bouwen dive-under bij Herfte, worden tijdelijke bouwwegen en in- en uitritten gemaakt. Als dit gereed is, wordt de hulpbrug definitief in gebruik genomen, dit zal eind week 12 zijn. De bouwwegen zijn voor circa twee jaar ook nodig om de nieuwe brug over de Zalnese Wetering te bouwen én de sporen te verdubbelen.
De hulpbrug maakt het mogelijk dat het bouwverkeer kan invoegen op de tijdelijke in- en uitvoegstroken parallel aan de Ceintuurbaan, ter hoogte van het viaduct.

 

Feiten over de hulpbrug:

  • één overspanning van 27 meter zonder tussensteunpunten
  • de totale breedte van de hulpbrug is 6m1 (2x een ‘halve’ van 3 meter breed, die aan elkaar vastgemaakt wordt)
  • de hulpbrug heeft een belastbaar vermogen van 60 ton
  • leverancier van de hulpbrug is Retrobridge
  • de hulpbrug komt op een fundering te liggen van buispalen met damwanden (een combiwand). Deze fundering is aangebracht door STERK uit Drachten
  • de brug werd op zijn plek gehesen met een 400 tons kraan

 

In 2019 start NoorderSpoort met de spoorverdubbeling richting Herfte en worden de bestaande viaducten (Marsweg, Ceintuurbaan) en bruggen (Almelo’s Kanaal en Zalnese Wetering) aangepast. Ook begint NoorderSpoort in april 2019 met de bouw van de dive-under in Herfte.

Spooruitbreiding Zwolle-Herfte

De werkzaamheden bij de Ceintuurbaan zijn onderdeel van het project “Spooruitbreiding Zwolle-Herfte”. Bij dit project wordt het spoor tussen station Zwolle en de splitsing bij Herfte verdubbeld van twee naar vier sporen. Ook komt er zogenaamde dive-under bij Herfte. Met deze vrije kruising kunnen de treinen tussen Zwolle en Meppel of Emmen straks in één keer doorrijden, zonder op elkaar te hoeven wachten. Alle bouwwerkzaamheden aan het spoor moeten uiteindelijk leiden tot een snellere en betere treindienstregeling tussen het noorden en de Randstad.

 

Lees meer over het project in de januari-editie van ons relatiemagazine Markant op pagina 3. 

 

Bron: ProRail