
Slimmer samenwerken aan duurzame weginfrastructuur
Binnen het DBO Zuid-contract werken we dagelijks aan toekomstbestendig (weg)onderhoud. Een DBO-contract (Design, Build & Operate) betekent dat we het volledige traject van ontwerp tot uitvoering en beheer zelf uitvoeren. Door duidelijke afspraken, slimme inzet van data en regionale afstemming realiseren we efficiënt en duurzaam onderhoud.
Breed takenpakket en verantwoordelijkheden
Het contract, gestart in 2020 en lopend tot 2030, omvat veel meer dan asfaltwerkzaamheden. Gebr. Van Kessel Wegenbouw en KWS Infra verzorgen asfaltonderhoud, regionale infrastructuurprojecten, spoedherstel bij schade en calamiteiten en datagestuurd onderhoud van wegvakken. Gebr. Van Kessel Onderhoud voert daarnaast regulier onderhoud uit, stelt meerjarige onderhoudsplannen op en onderhoudt kunstwerken, rioleringen, bermen en verkeersveiligheidsvoorzieningen. Ook worden duurzame verhardingsoplossingen gerealiseerd om het wegennet toekomstbestendig te houden.
Datagestuurd onderhoud
Het onderhoudsplan is gebaseerd op data van een meetvoertuig dat continu de staat van het wegennet registreert. De gegevens worden vergeleken met kwaliteitsnormen en wegvakken krijgen een classificatie. Zo kan gericht onderhoud worden gepland, inclusief berekening van hoeveelheden en kosten. Deze inzichten geven de opdrachtgever helder zicht op de onderhoudstoestand en planning van het wegennet.
Duurzaam en regionaal uitgevoerd
In het onderhoudsgebied zijn twee asfaltcentrales actief. Werk wordt uitgevoerd door de dichtstbijzijnde centrale, waardoor transportafstanden kort blijven en projecten snel worden gerealiseerd. Voor gebieden die tussen beide centrales liggen, wordt het werk afwisselend verdeeld.
In 2025 wordt binnen het contract in totaal 35.000 ton asfalt vervangen. Daarbij bestaat 40% van het asfalt uit WMA (warmmix) asfalt, wat bijdraagt aan een lagere CO₂-uitstoot. Daarnaast wordt steeds vaker gebruikgemaakt van elektrische trailers en walsen en wordt accu-verlichting ingezet in plaats van diesel, wat stiller en duurzamer nachtwerk mogelijk maakt. Een voorbeeld hiervan is de N217, waar 2.400 ton asfalt is aangebracht met twee asfaltsets én een elektrische trailer.
Door heldere taakverdeling, regionale samenwerking en slimme data-inzet wordt het wegennet efficiënt, veilig en toekomstbestendig onderhouden. Zo versterken de specialismen van beide partijen elkaar en ontstaat een sterke, efficiënte werkwijze.