Zoeken

Spoorvervanging Wijttenbachstraat

Op de Wijttenbachstraat in Amsterdam vervangt het team van GVB en KWS Infra Amsterdam-Utrecht binnen tien weken de fundering van de trambaan, inclusief de bovenverharding in het tramspoor. De hier aanwezige betonnen trambaanplaten in het tramspoor worden vervangen door een beton- en asfaltverharding.  

20210202_135445.jpg

Dag en nacht aan het werk

Het werk kent een aantal bijzonderheden. Zo worden de werkzaamheden uitgevoerd terwijl de tram in exploitatie is. Dit vraagt om een hoge mate van veilig werken, om voor zowel het aanwezige personeel en de reizigers een veilige situatie te garanderen. Overdag wordt gewerkt aan het vervangen van de fundatie en er wordt elke vrijdag beton gestort voor de fundatie van het tramspoor. Hiermee creëren we een veilige situatie, zodat de tram in het weekend het werkpak veilig kan passeren.

 

De werkzaamheden met betrekking tot de bovenverharding in het spoor worden in de avond en nacht uitgevoerd. Zo kan het bovenbed uitharden, zonder dat de tram over het spoor rijdt. En ook hoeft de asfaltmachine tijdens het asfalteren niet uit het spoor gehaald te worden. Dit voorkomt onnodig lassen en bevordert de kwaliteit van de aan te brengen constructie.

Bereikbaarheid

Het werk is in drie hoofdfases geknipt, waarbij rekening wordt gehouden met de naastgelegen brandweerkazerne. De brandweervoertuigen dienen namelijk te allen tijde veilig en snel aan en af te kunnen rijden. Daarnaast ligt de Wijttenbachstraat vlak naast de Dappermarkt. Het is belangrijk om ook hier de bereikbaarheid te waarborgen.

Werkzaamheden

Het werk heeft een lengte van ongeveer 320 meter met een gemiddelde breedte van circa zes meter. GVB zorgt ervoor dat het tramspoor weer bevestigd wordt op de door KWS aangebrachte betonnen fundering. Naast het spoor worden twee locaties, waar de trams halteren, opnieuw ingericht conform de eisen en regels voor tram- en bushaltes. Daarnaast worden de haltes zo ingericht dat zij beter toegankelijk zijn voor minder- of slechtziende personen. Volgens planning wordt het werk halverwege maart opgeleverd.