Zoeken

Start eerste fase uitbreiding U-platform Schiphol

Het project ‘Uitbreiding U-platform’ is deze maand officieel gestart op Schiphol. Als starthandeling hebben André van den Berg (CCO Schiphol Group) en Jan-Kees-Rem (Manager APM Schiphol Group) met assistentie van Dennis Veldhuizen en Marc Zwagemaker (beide werkzaam voor de combinatie VolkerInfra Schiphol) symbolisch “de eerste buis” gelegd.

Schiphol 2a.jpg

Opstelplaatsen voor vliegtuigen

In de komende twee jaar wordt de capaciteit van het U-platform vergroot van vijf buffer-opstelplaatsen voor wide-body vliegtuigen naar twaalf opstelplaatsen. Zes daarvan worden zo ingericht dat flexibele inzet van de opstelplaatsen voor één wide-body of twee narrow-body vliegtuigen mogelijk is. Een narrow-body is een kleiner vliegtuig met maar één gangpad. Een wide-body heeft twee of meer gangpaden.

De main contractors VolkerInfra Schiphol (de combinatie waar KWS onderdeel van is) en Heijmans hebben opdracht voor de eerste fase van de uitbreiding waarbij voor 1 november 2018 vier extra buffer-opstelplaatsen gerealiseerd dienen te worden.

 

De scope van het project voor VolkerInfra Schiphol bestaat uit:

  • UO engineering
  • aanbrengen voorbelasting (circa 80.000 m3)
  • grondwerk (circa 150.000 m3)
  • riolering (circa 1.650 m1 GVK diameter ø500 tot ø1000)
  • roostergoten (circa 1.250 m1)
  • aanbrengen betonverharding (circa 5.500 m2 - 42 centimeter verdeuveld)
  • platformverlichting (5 lichtmasten van 30 meter hoog met LED-verlichting)
  • productie van 80.000 ton CTB (Cement Treated Base - verwerking door Heijmans)

Circulaire grondstoffen

Binnen het project wordt maximaal ingezet op hergebruik van bouwstoffen. Zo wordt circa 60.000 m3 zand aangevoerd dat vrijgekomen is bij de sloop van de oude A9 te Badhoevedorp. Ook wordt het vrijkomende betonpuin van drie kunstwerken van de A9 Badhoevedorp en een kantoorpand van Schiphol in de CTB-fundatie hergebruikt.