Zoeken

Succesvolle herinrichting Machineweg Aalsmeer

Na ruim twee jaar is de Machineweg in Aalsmeer opnieuw ingericht. We delen met trots een terugblik op dit unieke en omvangrijke project, waarin we met meerdere disciplines en zustermaatschappijen ons vakmanschap op het gebied van wegen- én waterbouw hebben laten zien.

20250214 Asfalteren deklaag Machineweg Aalsmeer Rotonde (015 van 016).jpg

Meer veiligheid in een complexe omgeving
De herinrichting van de Machineweg in Aalsmeer was hard nodig. Er vonden veel ongelukken plaats en de weg voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd. De wens om de weg veiliger te maken voor alle gebruikers – automobilisten, fietsers en voetgangers – stond centraal.

Het was een complexe operatie: binnen de bestaande infrastructuur was weinig ruimte voor aanpassingen en voor de nieuwe kruispunten moesten bestaande bruggen flink worden verbreed. Daarbij bleek de bodem weinig draagkrachtig. De omstandigheden waren kortgezegd uitdagend. Juist daardoor was het een leerzaam traject en zijn we extra trots op het resultaat.

Asfalteren in de regen
Machineweg schets

Een combinatie van wegen- en waterbouw
We gingen van een smalle weg met een eenvoudige brug naar een bredere weg met twee rotondes, smallere rijbanen en meer ruimte voor vrijliggende fiets- en voetpaden. Nieuwe drempels en een 30 km-zone dragen vanaf nu eveneens bij aan de verkeersveiligheid. Er is extra gewicht aangebracht om toekomstige zettingen te voorkomen. En daar bleef het niet bij: wat dit project extra bijzonder maakte, was ons werk aan de waterdoorstroming onder de weg.

Onder de nieuwe rotonde bij de Catharina Amalialaan bevindt zich de hoofdaanvoer van het gemaal dat het (regen)water uit de Middentocht naar de hoger gelegen Ringvaart Haarlemmermeer pompt. Dit maakte het bouwwerk tot een rotonde en brug in één. Door de vele heipalen is het waarschijnlijk een van de meest stabiele rotondes in de omgeving. Onder de nabijgelegen rotonde bij de Hornweg bevindt zich bovendien het persgemaal voor het rioleringssysteem van de hele gemeente. Hierbij hebben we een nieuwe put met pompen geplaatst, zodat het rioleringssysteem weer jaren vooruit kan. Deze combinatie van wegen- en waterbouw was complex, maar ook bijzonder en leerzaam.

20241022 Beton storten rotonde Machineweg Aalsmeer (008-009).jpg

Multidisciplinaire samenwerking
Het project vroeg om kennis en inzet vanuit veel verschillende hoeken. Zo leverde Holland Scherm een enorme bijdrage door al het betonwerk te verzorgen voor de rotondes én de waterwerken eronder. Ook is er een brug aangelegd naar  een tuin van bewoners die door de wegaanpassing een deel van hun tuin hebben afgestaan.

Daarnaast kwamen onze collega’s van de explosieven opsporingsdienst OCE in actie. Er was namelijk een reëel risico dat er explosieve resten in de bodem aanwezig waren. De gemeente Aalsmeer heeft vaker te maken gehad met dit probleem, mede doordat er tijdens de Tweede Wereldoorlog maar liefst drie schijnvliegvelden in de regio Aalsmeer lagen om vijandelijke piloten af te leiden van Schiphol: in Bennebroek, Vogelenzang en Vijfhuizen. Schijnvliegvelden moesten piloten verleiden hun bommen op een nepvliegveld af te werpen.

Voorafgaand aan het project is historisch onderzoek uitgevoerd waarbij diverse archieven en luchtfoto’s zijn beoordeeld. Omdat niet kon worden uitgesloten dat er nog resten aanwezig waren, hebben we onze collega’s van OCE ingeschakeld. Met een speciale kraan konden zij tot negen meter onder de grond metingen uitvoeren. Uiteindelijk konden we concluderen dat het veilig was om de diepe damwanden in de grond aan te brengen. Dit onderzoek was cruciaal om zowel onze collega’s als omwonenden te beschermen.

Er is ook met zorg omgegaan met de natuur door met onze ecologen broedvogelinspecties uit te voeren en het terrein minder aantrekkelijk te maken voor nestelende vogels. Dit door bijvoorbeeld het gras en riet kort gemaaid te houden. Geheel conform de zorgplicht uit de wet natuurbescherming.

20250214 Asfalteren deklaag Machineweg Aalsmeer Rotonde (006 van 016).jpg
Maria - broedvogelinspectie beukenhaag.jpg

Duurzame innovaties
Zoals bij ieder project hebben we gekeken hoe we duurzaamheid konden meenemen in het projectplan. Daarnaast hebben we onze volledig elektrisch aangedreven asfaltset ingezet om het fietspad te asfalteren. Verder hebben we stenen hergebruikte voor  de parkeervlakken. Op het gebied van mobiliteit maakten we gebruik van KWS-fietsen tussen de keet en de werklocaties. Een duurzame oplossing met het bijkomende voordeel dat we de parkeeroverlast voor omwonenden door onze eigen auto’s konden beperken.

20250214 Asfalteren deklaag Machineweg Aalsmeer Rotonde (016 van 016).jpg

Planning van A tot Z
De voorbereidingen starten in 2020. Na inspraakavonden met bewoners en belanghebbenden stelde de gemeente in 2021 het voorlopig ontwerp vast. Diverse onderzoeken op technisch, ruimtelijk en milieukundig gebied maakten de weg vrij voor een definitief ontwerp in maart 2022. Vanaf de zomer van 2022 volgden aanbesteding en voorbereiding; begin 2023 gingen de eerste werkzaamheden buiten van start.

Het project werd in meerdere fases uitgevoerd om de bereikbaarheid zoveel mogelijk te garanderen. Een deel van de Machineweg werd tijdelijk ingericht als éénrichtingsverkeer en omleidingen werden ingezet voor zowel auto’s als fietsers. Te allen tijde was er doorgang naar een doorgaande weg om de overlast te minimaliseren en ervoor te zorgen dat het vrachtverkeer minimaal door de woonwijken hoefde te rijden, bijvoorbeeld voor de bevoorrading van het nabijgelegen winkelcentrum. Op 10 september 2025 werd de Machineweg feestelijk heropend.

Opening Machineweg 30.jpg
Opening Machineweg 25.jpg

“We werkten niet alleen aan de infrastructuur voor verkeer, maar ook aan de waterdoorstroming en riolering. Ik ben trots op de flexibiliteit en het vakmanschap van onze mensen. En als fietser word ik blij van het resultaat.”

Sander Lodder

Sander Lodder Directeur KWS-vestiging Amsterdam - Utrecht

Samen vieren
De feestelijke heropening van de Machineweg vond vorige week plaats onder belangstelling van omwonenden, ondernemers, partners en veel van onze collega’s. Het was mooi om samen te vieren waar we de afgelopen jaren zo hard aan hebben gewerkt.

Niet alleen wij waren trots. Wethouder Sven Spaargaren kwam tijdens het project meerdere keren kijken naar de voortgang en reed zelfs een stukje mee op onze elektrische asfaltset. Hij gaf dan ook vol enthousiasme een symbolische druk op de rode knop om de weg te openen, samen met een collega-wethouder, een vertegenwoordiger van de Vervoerregio en onze eigen Sander Lodder. Na afloop werd er gezellig nagepraat bij een foodtruck.