Zoeken

Toen en nu: de Roseknoop door de ogen van Rob de Goeij

Begin deze maand zijn het Varkenoordseviaduct en een deel van de Laan op Zuid – onderdeel van de Roseknoop - afgesloten voor auto’s en trams. KWS is meteen gestart met ingrijpende renovatiewerkzaamheden aan de belangrijke verkeersader tussen stadion De Kuip en het centrum. We blikken terug en kijken vooruit met hoofduitvoerder Rob de Goeij: “We doen eigenlijk dezelfde werkzaamheden als toen, maar dan een heel stuk schoner.”

2023-05-01 - RPS - Gem Rotterdam - Roseknoop-95.jpg
Ontwerp zonder titel (19).png
Hoofduitvoerder Rob de Goeij werkte al eens eerder aan de Roseknoop

Vanaf 9 januari 2023 wordt de Roseknoop gerenoveerd. De Roseknoop is een druk kruispunt in Rotterdam. Hier komen de 2e Rosestraat, Beijerlandselaan, Laan op Zuid en het Varkenoordviaduct samen. Het kruispunt krijgt een grote opknapbeurt.

Cowboyhelm

Voor hoofduitvoerder Rob de Goeij is de Laan op Zuid geen onbekend terrein. Begin jaren ’90 renoveerde KWS dit traject voor het eerst en ook toen met Rob als uitvoerder. Als je op de bouwplaats vraagt naar Rob, is het antwoord steevast: zoek maar naar de man met de cowboyhelm. “Toen de helmplicht werd ingevoerd heb ik deze helm gekregen. Het begon eerst als knipoog, maar ik heb hem al die tijd gehouden. Het is een soort herkenningspunt. Ook geeft hij een betere bescherming tegen zonlicht en hij is ook nog eens ideaal bij regen. Een win-win dus”, vertelt Rob.
Hoe kijkt Rob terug? “Er is inmiddels flink wat veranderd. We denken goed na over een optimale veiligheid voor iedereen op en rond de bouwplaats. We werken schoner; door duurzaam materieel en het gebruik van toepassingen als flugsand, efficiënter; door een strakkere planning en met meer oog en zorg voor de omgeving.”

Zelfs Feyenoord moest voor de huldiging van de Kuip naar de Coolsingel een blokje om rijden.

Rob de Goeij

Van rangeerterrein tot verkeersader

Sinds 1 mei is de Roseknoop volledig dicht voor auto’s, bussen en trams. Fietsers, voetgangers en scooters kunnen er wel door. Tijdens de werkzaamheden in 1991 was de uitdaging vooral de grote hoeveelheid treinen die langskwamen. Rob: “In die tijd was de Laan op Zuid nog een spoorlijn en de Roseknoop een rangeerterrein. De uitdaging nu zijn vooral grote groepen fietsers, scooters en auto’s.”
Een rangeerterrein is het nu al lang niet meer. Het spoor is weg, treinen naar het centrum gaan door de Willemspoortunnel. Rotterdam is inmiddels gewend aan de Roseknoop als druk kruispunt. Toch zijn werkzaamheden noodzakelijk: de dijk die door het gebied loopt is verzakt en moet worden opgehoogd. Dat houdt in dat alle kabels en leidingen worden vervangen en ze komen hoger te liggen. Tramrails worden vernieuwd en het Varkenoordseviaduct is toe aan groot onderhoud. Ook moet de kruising veiliger worden gemaakt voor al het verkeer.
Inmiddels zijn de bovenleidingen verwijderd, de tram- en spoorrails weggehaald. Het asfalt is gesloopt en kabels en leidingen zijn uit de grond gehaald. En dan kunnen we weer opnieuw bouwen. De dijk verhogen we met ‘flugsand’. Dat is gestolde lava dat duizenden jaren geleden is ontstaan bij het afkoelen van vloeibare lava. Door de speciale vorm is het goed te gebruiken om grond op te hogen.

Laan op Zuid weer open

KWS werkt voor de Roseknoop samen met VolkerRail die binnen het bestek van de RET alle werkzaamheden aan het spoor uitvoert In het project zitten verder allerlei expertises van VolkerWesselsmet name asfalt, spoor en beton. Samen bundelen we al onze kennis om dit project tot een goed einde te brengen. De Laan op Zuid en het Varkenoordseviaduct gaan eind  oktober 2023 weer open voor autoverkeer. “Het is dus nog even niet mogelijk om gebruik te maken van de Roseknoop. Zelfs Feyenoord moest voor de huldiging  van de Kuip naar de Coolsingel een blokje om rijden. “

In cijfers

6500 ton asfalt
19000m2 elementenverharding (tegels en betonstraatstenen)
284 bomen te planten
1km spoor vervangen
1000m1riool verwijderen
1400m1 riool aanleggen