Zoeken

Uitgelicht! Onze betonspecialist BKB; want met beton kun je alles maken

Slijtvast, onderhoudsarm en duurzaam: beton biedt de infrabouw vele voordelen. BKB Infra, een handelsnaam van Holland Scherm, dat op haar beurt een dochteronderneming is van KWS, legt met een betonpaver niet alleen fietspaden en rijwegen aan, maar stort ook betonnen lijnconstructies in het werk.

CER.png

Slijtvast en onderhoudsarm

Betonstorten wordt in Nederland bij wegenbouwkundige verhardingen nog niet heel vaak toegepast. “Nederland is een echt asfaltland”, verklaart projectleider Laurens Bogerd van BKB Infra. Maar opdrachtgevers zien volgens hem steeds vaker de voordelen. “Beton is iets duurder, maar slijt nauwelijks en is door de lange levensduur heel duurzaam. Je hebt er geen omkijken naar, terwijl asfalt onderhoud nodig heeft.”

Uiteenlopende doeleinden

Beton is voor meerdere doeleinden te gebruiken. BKB Infra legt met een zogenaamde ‘slipformpaver’ fietspaden, rijwegen en onderbanen voor tramrails aan. Bijzonder is dat de infraspecialist de betonpaver ook inzet voor het maken van lijnconstructies, zoals opsluitbanden en voertuigkeringen. Laurens: “Wij doen al jaren aan 3D-printen. Inmiddels hebben we verschillende 3D-modellen ontwikkeld die we aan de paver hangen. Wij gooien betonmortel in de machine en aan de achterkant komt er een mooie betonnen constructie uit.”

Snelle realisatie

Als het om fietspaden en rijwegen gaat, is beton niet alleen slijtvaster en onderhoudsarmer, maar in aanleg ook sneller te realiseren met een slipformpaver dan traditioneel handmatig. Laurens: “Je hebt geen bekisting nodig en kunt meters maken met een slipformpaver. Bovendien kun je het betonmengsel samenstellen en voor de schoonste oplossing kiezen. Onlangs kregen we de opdracht om een duurzaam fietspad neer te leggen. We hebben kunststofvezels aan het beton toegevoegd. Hierdoor hadden we een kwart minder beton nodig.” Bij lijnconstructies kan een opdrachtgever ook kiezen voor prefab elementen. Waarom wordt dan toch de paver ingezet? Laurens: “Soms zijn prefab elementen niet leverbaar of moet de lijnconstructie een afwijkende vorm hebben. Ook kiezen opdrachtgevers graag voor een robuustere oplossing die op een arbovriendelijke manier gemaakt kan worden. Onze kracht zit hem in het zelf ontwikkelen en in het werk storten van bijzondere objecten. We hebben voor elk probleem wel een oplossing.

Referenties

Behalve veel fietspaden heeft BKB Infra de afgelopen tijd veel betonnen voertuigkeringen gemaakt, onder meer in de Velsertunnel, de Sluiskiltunnel en op de Rotterdamsebaan. Laurens: “Op de N200 tussen Halfweg en Amsterdam hebben we een drie kilometer lange voertuigkering gestort tussen beide rijbanen. Omdat de dijk aan de ene kant van de weg is verhoogd, overbrugt de voertuigkering het hoogteverschil tussen beide rijbanen. Een knap stukje maatwerk.