Vakantie? Ik dacht het niet!
Terwijl de meeste bedrijven binnen de bouwsector genieten van een vakantie is het in de werkplaatsen van VWMO, onderdeel van KWS, een komen en gaan van materieel. Rien van der Slik, leidinggevende Service & Onderhoud, geeft een inkijk in de lopende werkzaamheden gedurende de bouwvak. “Tijdens de vakantieperiode staan we hier niet in de vakantiemodus.”
Juist tijdens het tijdelijk stilleggen van werk door de recesperiode, floreert de afdeling Service & Onderhoud (S&O) van VWMO. Grote materieelstukken en machines komen terug op de Dordtse basis om gekeurd, gerepareerd en verbeterd te worden. De grootste uitdaging zit hem in het werken met een krappere bezetting. Een strakke planning is daarom essentieel. “Van een klein APK’tje kun je niet spreken, we gebruiken deze tijd om de machines klaar te stomen voor het nieuwe seizoen en zoeken continu de innovatie.”
Circle of life
Twee KWS shovels sieren de entree van de werkplaats. De een wordt gereviseerd, gecontroleerd en gekeurd terwijl de ander wordt klaargemaakt voor zijn bouwpensioen. “VWMO adviseert de klant in levensduur, kwaliteit van werken en vooral of de werkzaamheden nog voldoende veilig uitgevoerd kunnen worden. De hoeveelheid draaiuren en het soort werk wat deze shovel in de wielen heeft, zorgt er in dit geval voor dat we hem met bouwpensioen laten gaan” aldus van der Slik. Toch gaat het spreekwoordelijke ‘de een zijn dood de ander zijn brood’ ook in de bouwbranche op. Onderdelen uit de oude shovel die voldoen aan de criteria worden overgeheveld naar de jongere broeders. “Zo geven we nieuw leven aan het uitstekend werkende tuimelstuk op een andere KWS wiellader.”
Grote en kleine beurt
VWMO werkt in principe met een jaarrond planning. De drukke periodes liggen in de wintermaanden december t/m maart en in de zomerse vakantietijd. De meeste revisies vinden plaats in de winter maar worden is sommige gevallen vervroegd naar de zomer. Zo ook een asfaltmachine van KWS. De machine krijgt een balkrevisie, een beurt die hij normaliter in de winter krijgt. Toch is besloten de werkzaamheden nu al in uitvoering te brengen om er voor te zorgen dat de machine niet vóór de winterrevisie stil komt te staan. “Het is verstandig om altijd op de zaken vooruit te blijven lopen, zo komen we niet voor verrassingen te staan.” Uit dezelfde asfaltset is ook de wals meegenomen. Die er met een kleine beurt, het vervangen van de schrapers, weer volop tegenaan kan.
Waterbouwers
Daar waar het meeste werk voor VWMO gesneden koek is, ligt aan de kade van het terrein een klus die de meeste collega’s voor het eerst ervaren. “DC Dredging heeft ons gevraagd of wij de mogelijkheid hadden een aantal hoppers te onderhouden en te reviseren. Het ging om de schepen Margaret Ann, DC Brugge en de DC Vlaanderen.” Alle drie met uiteenlopende werkzaamheden. De moeilijkheid van de werkzaamheden zat hem voornamelijk in de grootte, zwaarte van de stukken en de werksituaties op het schip waar veiligheid niet in het geding mocht komen. Van der Slik: “uiteindelijk staat veiligheid binnen VWMO, KWS en heel VolkerWessels voorop. We zorgen met de revisie en keuring van het materieel voor een zo veilig mogelijk materieelpakket. Maar ook tijdens het uitvoeren van deze keuring en revisie mogen onze collega’s geen risico’s lopen. We werken immers veilig of we werken niet.”
(Nieuwe) kleur op de wangen
Naast het reviseren en keuren van het materieel is VWMO momenteel druk met de verandering in huisstijl. Zo krijgen de meeste machines die de werkplaats in Dordrecht binnen rijden een nieuw uiterlijk. Oude logo’s worden vervangen voor nieuwe en de oranje biezen worden opnieuw bestickerd. Zo krijgt het materieelpakket gestaag een nieuw gezicht.