Zoeken
20190522 BOK Brug Oudekerk zandstromen 003-017.jpg

Innovatieve bascule brug

De N522 is de verbindingsweg tussen Amsterdam Zuidoost en Amstelveen die via de Brug Ouderkerk aan elkaar zijn verbonden. De brug over de Amstel stamt uit 1936 en is hard aan vervanging toe. KWS Infra Amsterdam-Utrecht werkt hier (in opdracht van Provincie Noord-Holland), samen met Van Hattum en Blankevoort en Hollandia, in de combinatie Brug Ouderkerk (BOK) aan de vervanging van de oude brug, de plaatsing van een nieuwe tweede brug en een verbetering van de verkeerssituatie.

In de huidige situatie loopt de provinciale weg, de N522 over de brug Ouderkerk. Door de slechte technische staat van de bestaande brug wordt deze vernieuwd door de bouw van twee nieuwe bruggen. Eerst wordt noordelijk van de bestaande brug een nieuwe brug gebouwd. Zodra de nieuwe brug door het verkeer in gebruik is genomen, wordt de oude brug gesloopt en vervangen door een tweede nieuwe brug. Tevens worden de aansluitende wegen en fietspaden aangepakt. De nieuwe situatie is veiliger en de doorstroming van het verkeer beter.

Huidige werkzaamheden

Op dit moment is de verticale drainage geplaatst, werken we aan de verlegging van de weg en de opbouw van het eerste funderingspakket. Omdat we werken in veengebied is de voorbelasting van de grond enorm van belang. Daarnaast loopt de N522 schuin, het hoogste gedeelte van de weg wordt voor belast met heel licht zand, het zogenaamde bims. Dit halen we met schepen uit de Eifel in Duitsland. In het midden wordt gebruik gemaakt van ketelzand en de ballast wordt door gewoon zand gerealiseerd.

 

Bijzondere oplossing

Het gebruik van de drie soorten zand is een bijzondere oplossing en veel efficiënter dan een reguliere zetting. Door het aanbrengen van een goede laag met licht materiaal houd je het zettingsproces beter in de hand en daarnaast voorkom je dat het zand te hard gaat zakken. Om op deze manier te zetten moeten er nauwkeurige belasting berekeningen worden gemaakt en het levert daarnaast mooie plaatjes op tijdens het werkproces.

Innovatieve bascule brug

Het project vervanging Brug Ouderkerk betreft ook een mooie innovatie, het bouwkuip-loos bouwen van een bascule brug. Een bascule brug is een beweegbare brug, die bestaat uit de zogenaamde brugklep (het val) en de ballastarm met een contragewicht (ballast). Bij het openen van de brug, verdwijnen de ballastarm en het ballast zich in de basculekelder onder het wegdek.

 

Het bouwproces van de basculekelder vindt normaal gesproken plaats in het water. Dit is een relatief duur en intensief proces. Door bouwcombinatie brug Ouderkerk wordt de basculekelder op de oever gebouwd en daarna op zijn plek geschoven met schuif- en vijzeltechnieken. Deze innovatie is  veiliger, sneller,  en je hebt minder aanvaar gevaar  met de schepen in de Amstel. Deze innovatieve oplossing wordt bij zowel de noordelijke als de zuidelijke brug toegepast.

 

Als alles volgens planning verloopt wordt het project in 2022 opgeleverd. De bruggen zullen dan op afstand worden bestuurd vanuit de afstandsbesturingscentrale bruggen en sluizen Noord-Holland in Heerhugowaard. De werkzaamheden zijn ook te volgen via de KWS app (N522 BOK).

Contactpersoon