Zoeken

Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven geopend

Afgelopen week is de nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven in gebruik genomen. VolkerRail, net als KWS een Koninklijke VolkerWessels onderneming breidde het spoor in opdracht van ProRail uit. KWS Infra Leek werkte aan het project mee, onder meer door 'spoorasfalt' aan te leggen. Een uniek project op een unieke plek: de meest noordelijke spoorlijn én voor een deel buitendijks.

Eemshaven_drone03.jpg

Deels buitendijks

Het nieuwe traject is 7 kilometer lang. Vier kilometer bestaat uit spoor dat VolkerRail ombouwde van goederen- naar reizigersspoor. Drie kilometer is extra bijzonder: het ligt buitendijks. Om die ondergrond extra te verstevigen legde KWS Infra Leek eerst een asfaltbaan aan, het 'spoorasfalt'. Daarop werd het spoor gebouwd. Naast VolkerRail en KWS werkten ook Van Hattum en Blankevoort, VSKR en diverse onderaannemers mee aan het project. 

Lees meer in de Markant

In de Markant van afgelopen oktober lichtten we toe hoe het asfalt als spoorfundering werd toegepast. Door het gebruik van asfalt wordt zowel een goede spoorligging als de waterdichtheid van de dijken gegarandeerd. Een unieke toepassing van asfalt, doorgaans wordt een spoor op zand aangelegd. Lees hier meer. 

 

Foto's: © Dirk van Meeteren - VolkerRail

Feestelijke ingebruikname spoorlijn

Vorige week woensdag 28 maart is het spoor officieel in gebruik genomen. Diverse verslaggevers waren aanwezig om deze feestelijke gebeurtenis vast te leggen. Voor meer informatie en filmmateriaal, klik hier