Zoeken

Asfaltcentrale Doetinchem verduurzaamt met innovatieve droogmolen en overkapping met zonnepanelen voor freesasfalt

De Asfalt Productie Doetinchem (APD) voert twee verbeteringen door om de asfaltcentrale duurzamer te maken. In mei start de Doetinchemse asfaltcentrale (onderdeel van KWS) met de bouw van een overkapping voor freesasfalt (oud asfalt) met daarop zonnepanelen. Daarnaast schafte het bedrijf begin dit jaar een nieuwe droogmolen aan, als onderdeel van een totale technische update van de asfaltcentrale. Beide verbeteringen dragen bij aan een duurzamere asfaltcentrale en daarmee een duurzamer productieproces van asfalt. Voor de aanleg van de nieuwe N18 is de asfaltcentrale in Doetinchem deze maand vol in bedrijf. In totaal produceert de APD 280.000 ton asfalt voor de Nieuwe Twenteroute.

DSC_0038_1.jpg

Duurzame verbeteringen

Met de bouw van de overkapping van 1000 vierkante meter voor freesasfalt beoogt de APD een energiebesparing te realiseren op het hergebruik van het freesasfalt. Freesasfalt is oud asfalt dat hergebruikt wordt voor de productie van nieuw asfalt. Voor de N18 is het aandeel gerecycled asfalt in de nieuwe weg bijvoorbeeld 60 procent. Het freesasfalt moet voor het hergebruik worden verwarmd om de bitumen weer vloeibaar te maken. Door het freesasfalt onder een overkapping op te slaan, neemt het product ongeveer 2 procent minder vocht op. Zodoende is minder energie nodig voor de verwarming van het oude asfalt. Dat zorgt voor een gasreductie van 12,5 procent dus minder CO₂-uitstoot. Op de overkapping worden tevens 600 zonnepanelen geplaatst. Naar verwachting levert dit 140.000 kwh per jaar op, duurzame energie die gebruikt gaat worden voor de productie van asfalt.

 

Afgelopen januari installeerde de APD tevens een nieuwe droogtrommel als onderdeel van een totale technische update van de installatie. Deze droogtrommel met een lengte van 10 meter kan 200 ton materiaal per uur drogen en verhitten. De trommel kan met een variabel toerental worden ingesteld waardoor het rendement van de trommel wordt verhoogd. Tevens is de trommel voorzien een nieuwe brander welke voldoet aan de nieuwste emissie-eis en voorzien is van de nieuwste meet- en regeltechniek.

Nieuwe Twenteroute bijna gereed

KWS is als onderdeel van VolkerWessels-bouwcombinatie Noaber18 al geruime tijd bezig met het asfalteren van de Nieuwe Twenteroute. Vanaf 3 april is de eindsprint van de ‘asfalttrein’ gestart. In drie weken wordt dag en nacht gewerkt om het asfalt aan te brengen op de resterende 23 kilometer tracé. Daarvan is 50.000 ton ZOAB ten behoeve van de deklaag. Dan volgt er nog een weekendafsluiting eind april, zodat we de laatste werkzaamheden kunnen uitvoeren om de nieuwe N18 in zijn geheel veilig open kunnen stellen op 2 mei. In de maand(en) erna werken we de laatste restpunten weg op het onderliggend wegennet. Op 1 mei organiseert opdrachtgever Rijkswaterstaat een open dag voor alle geïnteresseerden. Op 2 mei vindt de officiële handeling plaats. Vervolgens wordt de nieuwe N18 (Groenlo-Enschede) opengesteld voor het verkeer.

Rondleiding regionale media

Vanwege de belangrijke rol die de APD speelt voor de aanleg van de Nieuwe Twenteroute nodigde Rijkswaterstaat in combinatie met KWS en Noaber18 diverse regionale media uit voor een rondleiding door de asfaltcentrale. Vanmorgen leerden zij alles over het productieproces van asfalt, waarna zij zelf een kijkje namen op het terrein onder leiding van Wim van Beek, chef van de asfaltcentrales in Doetinchem en Harderwijk.

KWS-asfaltproductie

KWS heeft naast de aanleg van infrastructuur ook de productie van asfalt als core business. Met een stabiel marktaandeel van ongeveer 25 procent van het totale aantal tonnen geproduceerd asfalt in Nederland heeft KWS een leidende positie. De APD is één van de zes asfaltcentrales in Nederland die volledig onder KWS vallen. Daarnaast heeft het bedrijf nog een aandeel in vijf andere centrales. Als marktleider staat KWS daarom vooraan in innovatie om ook de asfaltcentrales toekomstbestendig te houden.