Zoeken

De nieuwe Boezembrug in Halfweg is klaar

De Boezembrug bij Halfweg verbindt al 95 jaar oevers, heden en verleden en mensen. Aannemerscombinatie ééN200 (Van Hattum en Blankevoort en KWS) heeft samen met de samenwerkende partners Gemeente Amsterdam, Waternet, Waterschap Amstel, Gooi en Vecht en Rijkswaterstaat, verenigd in project ‘De Nieuwe N200’, de brug compleet vernieuwd.

Nieuwe Boezembrug 2020_3.jpg

Net als in 1925 hadden de partners de (her)opening graag groots willen vieren, maar vanwege de pandemie gaat dat feest niet door. De brug van 2020 is behalve technisch helemaal up-to-date nu ook een sieraad voor het oog. Bekijk de 'eindfilm', waarin gedurende drie minuten de bouw van de nieuwe brug wordt gevolgd. De specialismen van VolkerWessels-ondernemingen KWS en Van Hattum en Blankevoort komen hierin goed naar voren. De kijker gaat mee terug in de tijd, ziet technische hoogstandjes en beleeft de aanleg in vogelvlucht. Met deze video verklaren we de nieuwe Boezembrug toch voor geopend.

De vervanging van de Rijnlandse Boezembruggen (1925) maakt deel uit van het landelijke Renovatie en Vervangingsprogramma van Rijkswaterstaat en is ondergebracht bij het project De Nieuwe N200. De vervanging biedt de partners én gemeente Haarlemmermeer de kans om gezamenlijk het hele gebied op te knappen.

 

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) over de opening: 'In 1,5 jaar zo’n nieuwe brug bouwen, dat is een prestatie. De brug ziet er ook nog eens ontzettend mooi uit, echt passend voor de locatie. Ik vind het belangrijk dat onze bruggen, sluizen, tunnels en wegen in Nederland bijdragen aan de kwaliteit van de openbare ruimte. Dat is in Halfweg heel goed gelukt.'

 

Halfweg is dankzij de nieuwe Boezembrug niet langer het dorp waar je als automobilist doorheen rijdt zonder er een glimp van op te vangen. Vooral het vrije zicht op het water en op de historische sluisjes aan de andere kant zijn blikvangers. Fietsers en voetgangers krijgen ruim baan en automobilisten ervaren nu duidelijk dat ze door een dorp rijden en hun snelheid moeten aanpassen. De N200 wordt hier geflankeerd door bomen en hagen. De herinrichting van het Dokter Baumannplein en de Amsterdamse straatweg zorgen dat de historische panden beter tot hun recht komen. Betrokken wethouder Marja Ruigrok: ’Door de intensieve en goede samenwerking met alle partijen ligt er nu niet alleen een fantastische nieuwe brug maar is ook de leefbaarheid van Halfweg enorm verbeterd. Zowel onze bewoners áls de weggebruikers zijn er flink op vooruit gegaan. Ik ben erg blij met het resultaat!’

Foto 1: de nieuwe Boezembrug

Foto 2: de Boezembrug in 1925

Foto 3: de oude situatie in 2016