HomeNieuws 30% gerecycled betongranulaat voor de Amsterdamse trambanen

30% gerecycled betongranulaat voor de Amsterdamse trambanen

Actueel | Duurzaamheid | Markant

De trambanen bij het Centraal Station (voorplein Oost) kunnen er weer tegenaan, het onderhoudswerk is afgerond. Op de Van Woustraat en bij de Remise Havenstraat worden nog de puntjes op de i gezet. De bovenste afwerklaag van het beton voor de tramrails bestaat sinds kort uit 30% gerecycled beton. Een mooie stap in de verduurzaming van het onderhoud aan de tramrails voor het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Amsterdam (GVB). KWS verzorgt voor hen al het onderhoud aan de trambanen binnen de gemeente Amsterdam. Het onderhoudscontract bestaat uit het opbreken van de trambanen, verwijderen en opnieuw opbouwen van de betonnen fundering en het afwerken van de nieuwe tramrails.

30% minder nieuwe grondstoffen

Als lid van ‘Verduurzamen betonketen Amsterdam’ heeft KWS het voortouw genomen om het ‘bovenbed’ (de bovenste afwerklaag van beton) op te bouwen uit gedeeltelijk gerecycled beton. De steenslagcomponent wordt in dit geval voor 30% vervangen door gerecycled betongranulaat. De MKI-waarde (Milieu Kosten Indicator) van het project gaat hierdoor omlaag doordat er 30% minder grondstoffen nodig zijn van de steenslagcomponent. Bovendien scheelt dit ook in het vervoer van die grondstoffen. In nauwe samenwerking met onze ketenpartners PARO en Albeton heeft KWS aangetoond dat de kwaliteit en sterkte van het bovenbed voldoet aan de zeer hoge eisen waar de trambaan aan moet voldoen. Hierdoor heeft het GVB onlangs toestemming gegeven om ‘recyclebeton’ toe te passen op de trambaan.  

Beton met impact

Beton is wereldwijd het meest gebruikte bouwmateriaal, daardoor heeft hergebruik van dit product veel impact. Doordat minder nieuwe grondstoffen (grind) aangevoerd hoeven worden, is er minder CO₂-uitstoot. Het verduurzamen van de betonketen staat hoog op de agenda bij KWS. Deze toepassing in het GVB-project is daar een mooi voorbeeld van.

Trambanen door heel Amsterdam

Het werk aan de trambanen is onderdeel van een tweejarig onderhoudscontract waarbij KWS al het onderhoud voor de GVB uitvoert in de stad Amsterdam. De lange relatie met de opdrachtgever biedt een goede basis voor deze samenwerking. Het gehele jaar door vinden diverse werkzaamheden plaats, dag en nacht en in de weekenden worden projecten gerealiseerd. Uitvoerder bij KWS Infra Amsterdam-Heerhugowaard Arlo Vis licht toe: “Werken in de drukte van onze hoofdstad is iedere keer weer een interessante uitdaging: hoe zorgen we dat we het werk veilig kunnen uitvoeren én dat de stad zo goed mogelijk bereikbaar is met zo min mogelijk overlast voor de omwonenden. Door jarenlange ervaring in de stad kennen we de kneepjes van het vak. Flexibiliteit en specialistische kennis van de KWS'ers in het Amsterdamse werk zorgen ervoor dat we de GVB goed kunnen ontzorgen. We adviseren hen bijvoorbeeld graag als het gaat over de uitvoering van komende projecten.”

Nieuws

Meer nieuws

Officiële opening nieuwe Beursplein Amsterdam

Actueel

Het nieuwe Beursplein in Amserdam is vrijdag 13 juli feestelijk geopend. Van Hattum en Blankevoort bouwde de gloednieuwe...

Op thuisbasis De Hagen in Vianen aan de slag

Actueel

Bedrijventerrein De Hagen gaat op de schop, de Hoekenstraat wordt omgebouwd tot fietsstraat. Wethouders Meurs, Wijnmaalen en...

Veilige, innovatieve ZOAB-randconstructie getest op A58

Actueel | Veiligheid

Afgelopen weekend is de veilige ZOAB-randconstructie van KWS door TNO getest op de A58 ter hoogte van Etten-Leur. De...

Bedrijven

+