Vanaf oktober zijn ze er al klaar voor en deze maand hebben de meeste hun eerste ronden gemaakt: de schuif- en strooiploegen van KWS. Ook deze winter trekken zij er weer op uit om de wegen veilig en begaanbaar te houden. Dat doen we van Amsterdam tot Arnhem en van Schoonebeek tot Maasbracht.
Omstreeks oktober beginnen de voorbereidingen op het komende winterseizoen. Dat gebeurt met de zogenaamde vlootschouw. Het moment om alle de strooiers, schuiven en installaties op de voertuigen te monteren. Daarbij wordt bekeken of alles past en of de systemen functioneren. Ook worden de routes gereden om een goede referentie te krijgen voor het volgsysteem en de route te verkennen. Daarna zijn we technisch klaar voor de strijd met Koning Winter en kunnen we bij een melding direct de weg op zonder dat we voor verrassingen komen te staan.
Ook qua kennis is voorbereiding belangrijk. Onze mensen hebben onder moeilijke omstandigheden een grote verantwoordelijkheid om wegen veilig en begaanbaar te houden. Daarom volgen alle medewerkers van de gladheidbestrijding één keer per vijf jaar een SDW (Specifieke Deskundigheid Winterdienst)-training.
Het strooien zelf is de afgelopen twintig jaar niet veranderd, maar veel zaken eromheen wel. Zo zijn we tegenwoordig in staat om de werkzaamheden digitaal vast te leggen. Op die manier wordt de afgelegde route, gereden snelheid, strooibreedte en ingestelde dosering bijgehouden. Ook kunnen we veel beter gedoseerd strooien. Dat alles maakt dat we onze middelen optimaal inzetten.
Een greep uit onze contracten: