icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Doetinchem

Europabrug

In opdracht van de Gemeente Doetinchem verzorgde Smits Neuchâtel Infrastructuur de vernieuwing van zowel slijtlaag, als voegovergang van de Europabrug. Een project waar meerdere disciplines tot uiting kwamen en waar een strakke planning in combinatie met een goede samenwerking ervoor zorgde   dat het complete project in vijf dagen afsluiting is afgerond.

Plaats
Doetinchem
Land
Nederland
Opdrachtgever
BUHA (Gemeente Doetinchem)
Oppervlakte slijtlaag
205 m2
Lengte voegovergang
15 m1
Lengte beëindigingsbalk
15 m1
Oppervlakte asfalt
260 m2

Bij aanvang van het werk zijn pontons aangelegd onder de brug. Dit als milieubescherming om vervuiling van oppervlaktewater tijdens de werkzaamheden te voorkomen. De slijtlaag op de stalen klep is verwijderd door middel van frezen en stralen. Aansluitend is stalen dek gestraald en voorzien van een epoxyprimer. Daarna werd de nieuwe epoxyslijtlaag in twee lagen opgebouwd, waarbij de toplaag is ingestrooid met lichtgrijze steenslag (gecalcineerde Bauxiet) op de rijweg en donkergrijze steenslag (Amaril) op de voetpaden.   

 

Gelijktijdig werden de oude voegovergang gesloopt en is het asfalt voor en na de voeg gefreesd. Na het uitreparen van de betonnen ondergrond heeft KWS opnieuw geasfalteerd. Vervolgens heeft Smits Neuchâtel Infrastructuur een nieuwe voegovergang, type SN Polyflex PA40 geinstalleerd. Deze flexibele kunststofvoegovergang is geluidsarm en uitermate goed bestand tegen spoorvorming. Ter plaatse van de randbalken werd het beton daar waar nodig gerepareerd en voorzien van kunststofslijtlaag.

Tot slot werd er nog thermoplast belijning aangebracht.