Bouwteam aan de slag in Twenterand: een succesvolle pilot
Een goede samenwerking, binnen budget en een optimale bereikbaarheid. Dat was het verlangslijstje van de provincie Overijssel voor een pilot met een bouwteam. Uiteindelijk won KWS Infra Zwolle de opdracht om samen met de opdrachtgever het ontwerp voor de rehabilitatie van de N750 in de gemeente Twenterand te realiseren. Projecleider Erwin Koenen van de provincie is enthousiast: 'Een plezierige en open samenwerking.'
De wisselwerking is een verrijking
Wat is jullie visie op samenwerking? Hoe is jullie team samengesteld? En welke relevante kennis en ervaring is er? Die criteria waren belangrijker dan ooit in het selectieproces van de aanbesteding. Het projectplan van KWS scoorde maximaal op het onderdeel samenwerking. 'Zeker voor een bouwteam is die samenwerking cruciaal', verzekert Koenen. 'We hebben daarom eerst uitgebreid de tijd genomen om elkaar te leren kennen en onze profielen en karakters te bespreken. Wie is wie? Bijzonder waardevol, omdat je dan begrijpt hoe mensen werken en reageren.'
Het werken in een bouwteam heeft verschillende voordelen. Zo vergroot de intensieve samenwerking volgens Koenen het wederzijdse begrip. 'Het is voor ons leerzaam om te zien hoe KWS (bijvoorbeeld technisch) naar een project en het ontwerpproces kijkt', ervaart de projectleider. 'Tegelijkertijd krijgt de aannemer meer inzicht in de bestuurlijke en politieke voorwaarden waar wij als provinice mee te maken hebben. De N750 tussen Vriezenveen en Vroomshoop loopt bijvoorbeeld gedeeltelijk door de bebouwde kom. Als provincie hechten we daarom veel waarde aan draagvlak en de wensen van de omgeving. Op onze informatieavonden voor die omgeving waren er ook mensen van KWS aanwezig. Wat ik persoonlijk ook een mooi voorbeeld van onze succesvolle samenwerking vind, is de oplossing die onze ontwerpers en die van KWS bedachten voor de parkeerhavens. Die wisselwerking vind ik echt een verrijking.'
Een mooi bouwteam
Hoewel de opdrachtgever in de uitvraag het recht had om de uitvoering apart aan te besteden als er geen overeenstemming over de prijs werd bereikt, werd ook het praktijkwerk aan KWS gegund. Projectleider Jacco Stevens van KWS merkt ook buiten de voordelen van het bouwteam: 'Omdat je intensief samenwerkt aan het ontwerp en bij de uitvoering al in een vroeg stadium wordt betrokken, zijn er minder wijzigingen op het oorspronkelijke ontwerp.' Koenen beaamt dat positieve effect: 'De goede samenwerking in de voorbereiding heeft daardoor ook een directe positieve uitwerking op de samenwerking in de uitvoering.' Missie geslaagd? 'Zeker voor herhaling vatbaar', concludeert Koenen tevreden. 'Wat ik in KWS waardeer? Dat ze gedurende het gehele project heel open naar ons zijn. Het blijft natuurlijk altijd mensenwerk. Maar hier hadden we samen gewoon een mooi bouwteam!'
De werkzaamheden
Concreet bestonden de werkzaamheden op de N750 tussen Vriezevnveen en Vroomshoop (tussen kilometer 1.300 en 5.100) uit:
- Veilig en duurzaam inrichten van de gehele weg;
- Het verbeteren van het fietspad en het voetpad binnen de bebouwde kom;
- Het plegen van onderhoud aan het wegvak;
- Het verbeteren van de verkeersveiligheid nabij brug Daalerveen;
- Het vervangen van een stuk gemeentelijke riolering;
- Het uitvoeren van bodemsaneringswerkzaamheden op de Smidsstraat.